Trening for helsen

Selv om jeg elsker styrketrening så hadde jeg ikke trent på akkurat samme måte som jeg gjør nå dersom jeg ikke hadde hatt fitnesskonkurranser som målsetting. Jeg synes at dette er viktig å understreke fordi jeg ser at mange jenter trener ekstremt mye uten å ha verken kraftsport- eller fitnesskonkurranse som mål.

Dersom jeg ikke hadde hatt styrkeløft eller fitness som mål så hadde jeg nok trent stryke tre til fire ganger i uken. I tillegg hadde jeg trent med kondisjonstrening i form av sirkeltrening, svømming, romaskin eller løping, to til tre ganger i uken. Som jeg har skrevet tidligere så prioriterer jeg ikke kondisjonstrening akkurat nå nettopp fordi jeg har mål om å bygge og bevare mest mulig muskelmasse. For helsen sin del er det lurt å inkludere kondisjonstrening i løpet av treningsuken.

Fem til seks treningsøkter i uken er relativt mye for en mosjonist som studerer og/eller jobber. Til sammenligning med hvordan jeg trener nå så hadde øktene blitt både kortere og mindre intensive (i form av belastning). Det hadde ikke vært like viktig for meg å øke i styrke.

Å opprettholde et visst styrkenivå er lurt, men det stadige jaget etter å bli sterkere når man allerede er sterk er ikke nødvendig for å ha en god helse.

Ved å redusere treningsvolumet hadde jeg nok gått ned et par kilo i vekt og muskelmasse fordi det krever relativt mye mat og trening for å opprettholde det jeg har nå. Jeg hadde trent for å forme kroppen, fordi det gjør at jeg føler meg bra. Fokuset på å få store skuldre og armer derimot hadde nok blitt redusert.

Planen er å pensjonere meg fra fitness etter høstsesongen, når jeg går inn i 30-årskrisen. Det er på tide å finne på noe nytt, og legge bort fokuset på å forme kroppen for å passe inn i en mal.

Dagens trim ☀️⛰🌲🐾 #personligtrener #naprapat #helse #fitness #squats #sommer #godtno #vgvektklubb

A post shared by Susanne Soydan 🇳🇴🇹🇷 (@susannesoydan) on

Kommentarer

kommentarer