– Trener 10-14 økter i uken

Marita Berge Næss er 23 år og kommer fra Oslo, og hun har kjapt blitt et kjent navn innen CrossFit. 23-åringen har trent CrossFit i kun to år, men før dette drev Marita med håndball, og hadde spilt på toppnivå i 13 år.

FOTO: PeteWilliamsonPhotography Konkurranse: European Championship i London 2018

Etter flere år med håndball er det ingen tvil om at denne dama var i god form da hun begynte med CrossFit – hun kom nemlig på 8.plass i European Championship i London etter å ha trent CrossFit i bare ett år, og vant French Throwdown i 2018. Hun kom på 7.plass i Norgesmesterskapet i Functional Fitness i høst, og vant ett av eventene der som var maksløft i clean and jerk.

Fortell litt om deg selv?
– Jeg er en glad, hardtarbeidende og målrettet jente, og har drevet lenge med toppidrett. Jeg spilte håndball i 13 år før jeg valgte å slutte og begynte deretter med CrossFit. Det er gøy å ha mye å gjøre, så jeg sitter sjeldent på rumpa, og har ofte kontroll på flere baller i luften. Jeg er et rutinemenneske, og blant disse rutinene står trening høyest på prioriteringslisten. I tillegg til trening, studerer jeg ernæring ved OsloMet Storbyuniversitet og jobber som instruktør på Condis Treningssenter og CrossFit Coach på CrossFit Goruddalen. Det jeg virkelig brenner for er trening og idrett, det å trene selv men også å trene og hjelpe andre til å nå deres målsetninger.

Hvordan trener du for tiden?
For de som ikke vet hva CrossFit er så er det en treningsform med konstant varierte, funksjonelle bevegelser utført med høy intensitet. Som sagt driver jeg med CrossFit på høyt nivå. Det krever mye trening, med alt fra 10 – 14 økter i uken (to økter hver dag). Jeg må trene på alt fra kondisjon som løping, sykling og svømming til gymnastikk og tunge vekter og løft. For å bli best mulig, må det trenes mest. Dagene begynner som regel med en morgenøkt klokken 06.00, som ofte består av lengre kondisjonsøkter. På ettermiddagen er det trening igjen, som er en styrkedel etterfulgt av en økt som ofte tar meg med ned i kjelleren. Disse øktene kan bestå av både kondisjon, gymnastikk og tunge vekter og er det som blir sett på som konstant varierte. En treningsøkt er sjelden lik, så kropp og sjel utfordres på hver økt, og dette gjør at kroppen alltid får nye utfordringer og vil fortsette å utvikle seg.

Marita legger til at CrossFit kan se veldig ekstremt ut, og hun tror derfor at mange er redde for å prøve ut denne type trening.

– Men dette er virkelig en treningsform som passer alle. CrossFit består av funksjonelle øvelser som betyr at vi gjør øvelser og bevegelser som faller naturlig for kroppen, eller forbedrer naturlige bevegelser som for eksempel å sette seg ned, løfte noe opp fra bakken, skyve og trekke og så videre. Det å bli sterkere og mer utholdende innen disse naturlige bevegelsene vil gjøre hverdagslige ting lettere, og sammen med økt prestasjon på trening, forklarer hun.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
Med så mye trening kroppen min gjennomgår, er kosthold veldig viktig for meg. Jeg er veldig opptatt av hva jeg spiser, hvor mye jeg spiser og hvor ofte jeg spiser. Jo mer trening, jo mer sulten er man og desto viktigere vil et riktig kosthold være. Jeg står ofte et par timer hver mandag, og lager meg lunsj og middag for hele uken. Dette gjør jeg slik at jeg har lett tilgang på riktig og sunn mat i en hektisk hverdag. Kostholdet mitt består av små, hyppige måltider. Det er det som funker for meg. Jeg er stolt av å si at NOCCO og Barebells er to av mine sponsorer. Disse er med på å gjøre det lettere for meg på matfronten.

Bruker du noen kosttilskudd?
– Bortsett fra NOCCO, bruker jeg ingen kosttilskudd. Jeg får i meg det jeg trenger av karbohydrater, fett og proteiner gjennom min egen kost, samt rikelig med vitaminer og mineraler.

FOTO: Frozenintimefr Konkurranse: French Throwdown i Paris 2018

Marita forteller at hennes mål med treningen er å bli best mulig, og å virkelig kunne utfordre seg selv.

Alle som satser CrossFit har et stort ønske om å delta under CrossFit Games, som kan sammenlignes med verdensmesterskap i andre sporter. Dette er noe som tar mange år og ikke minst tålmodighet å oppnå, men det er vel lov å drømme? For 2019-sesongen har jeg sett for meg ulike konkurranser jeg vil kvalifiserer meg til, og som jeg vil delta på. Hovedmålet for 2019 vil være å kvalifisere meg til NM i Functional Fitness, og deretter få en plassering der jeg tar meg videre til VM.

Hva er det som motiverer deg?
– Min største motivasjon er det å hele tiden utfordre seg selv, prøve og lære nye ting og ikke minst bli litt bedre for hver treningsøkt jeg utfører. Jeg elsker økter som tar meg med ned i kjelleren, og gleder meg til hver eneste økt der jeg virkelig må hente frem alt jeg har av krefter. Det føles så godt etterpå, og jeg kan virkelig kjenne på mestringsfølelsen. Det er disse øktene jeg vet at vil gjøre meg bedre, og som stadig gir meg ny motivasjon. Jeg vil også nevne alt det sosiale som kommer med denne idretten. Miljøet rundt er noe som er med på å motivere meg. Jeg har fått så mange gode venner, og uansett hvor i landet man befinner seg, føler man seg alltid velkommen på den CrossFit-boxen man eventuelt skulle besøke. Til slutt vil jeg påpeke at for å klare å oppnå mine ambisjoner og mål innen min idrett er jeg helt avhengig av sponsorene mine. Jeg vil derfor få takke NOCCO, Barebells, Flexfit og Muskelklinikken som er med på å gjøre dette mulig for meg, tusen takk!

Marita kan du følge på Instagram her: @maritanaess

Kommentarer

kommentarer