Trebarnsmoren Tina (39) debuterer i bodyfitness

– Jeg deltar i fitness aller mest for å lære meg selv å kjenne både fysisk og psykisk, teste ut egne grenser og lære hvor mye jeg tåler under press, sier Tina Stranden (39).

I oktober debuterer hun i bodyfitness master på NM og i november konkurrerer 39-åringen på fitnesscruise.

Tina er utdannet personlig trener, men jobber til daglig som salgsfremmer i Orkla Confectionery & Snacks Norge. Hun har tre barn og bor i Kristiansund.

– Jeg har alltid vært fascinert av forming av kropp gjennom styrketrening. Det var for cirka tre år siden at tanken om å stille begynte å snike seg gradvis på. I desember i fjor var jeg klar mentalt for å ta steget ut og begynne veien mot målet, sier hun.

– Jeg var kommet til et punkt der jeg trengte en tøffere utfordring treningsmessig. I tillegg var jeg svært nysgjerrig på hvordan psyken og kropp ville spille på lag i prosessen.

Tina stiller for Atlas Fitnessteam. Hun har fått eget treningsprogram og diett fra fitnesscoach Susanne Soydan.

Fem dager i uka er det styrketrening med baseøvelser som gjelder – tre dager med fokus på overkropp og to dager med fokus på bein.

– Det blir øvelser med tunge vekter og få repetisjoner, og noen øvelser med lettere vekter og flere repetisjoner. I tillegg blir det selvfølgelig endel cardio nå i konkurranseoppkjøringen. Jeg kjører både lav-, moderat- og høyintensitet på cardioøktene som hovedsakelig skjer på tredemølla.

tina

Når det gjelder diett understreker Tina at hun er svært fornøyd med sitt kostholdsopplegg fra coachen. Typiske matvarer det har gått mye av er mager kesam, bær, kylling, fisk, karbonadedeig, biff, ris, pasta, potet, egg, grønnsaker og frukt.

– Min coach Susanne er svært dyktig til å sette sammen dietter hvor man kan få det meste, bare ikke i like store mengder som i den vanlige hverdagen. Ingen matvarer er forbudt, det handler om å tilpasse.

Selv sier Tina at hun ikke er noen stor «gourmetkokk» og at det er viktig for henne at de minste i familien ikke blir påvirket av at mamma er på diett.

Når hun lager diettmat, som både hennes eldste sønn og mannen også spiser, så lager trebarnsmoren tradisjonell norsk husmannskost til de to minste guttungene.

– De siste to-tre årene har jeg i stor grad hatt en eller annen type matplan jeg stort sett har fulgt, utenom i ferier og korte perioder i hverdagslivet. En av de beste tingene med denne oppkjøringen mot NM har derfor vært å ha en diettplan som ikke har vært så ulikt det jeg spiser til vanlig. Den største forskjellen er, naturlig nok, mengden, forklarer Tina.

Til tross for variert matplan så har Tina kjent på sultfølelsen og søtsuget i løpet av oppkjøringen.

– Jeg har måttet lært meg å takle sult og humørsvingninger, og nå nyter jeg maten på et helt nytt nivå selv om det kan være verdens enkleste måltid. Smaksløkene har fått nytt liv! Jeg er jo mamma til tre gutter og kan ikke tillate meg selv å bli furten og sur på grunn av sult eller humørsvingninger.

Fitnessdebutanten forteller at hun før diettstart spiste opp mot 3500 kcal daglig og at hun de siste ukene har ligget på rundt 1500 kcal.

– Jeg har lov til å spise så mye grønnsaker jeg vil, men i en kombinasjon av å ikke være så glad i grønnsaker og en travel hverdag er det en lettere utvei å lære seg takle sultfølelsen, og det gjør jeg ganske lett.

Ifølge henne selv var det verste å kutte ut sjokolade og godteri.

Gelé av Fun saft og fluff av eggehvite og sukrin med Walden Farm sirup har vært gode alternativer når søtsuget har kommet.

– Jeg jobber jo som salgsfremmer i Orkla Confectionery & Snacks Norge, som inkluderer blant annet Nidar, Kims og Sætre Kjeks, og enkelte dager på jobben har vært tyngre enn andre. Det kan være utfordrende å skulle fylle på smågodt stativ uten å falle for fristelsen selv, sier Tina.

– Etter NM er ferdig skal jeg ihvertfall nyte Nidar Melkesjokolade!

Ellers så sier 39-åringen at hun er vant til store mengder trening og at treningsøktene derfor ikke har vært noen stor utfordring i løpet av konkurranseoppkjøringen.

– Treningsmessig har jeg fått erfart at det går fint å bygge muskulatur på kaloriunderskudd, noe som har gjort veien mot en «rippa kropp» lettere. På det personlige plan er nok det å ha fryktelig lite tid til venner det som jeg savner aller aller mest. Jeg geder meg vilt til vinkveld med mine nærmeste!

Hva slags tips har du til andre som ønsker å stille i fitness?

–  Først og fremst er det en stor fordel at du kjenner kroppen din godt. Hvor langt kan du tøye strikken? Du skal vite når du må ta en steg tilbake og la kroppen hvile, sier Tina og legger til at det er viktig å være trygg på seg selv.

– Du bør ikke ha noe problem med at alle har en mening om hvordan kroppen din ser ut. Du setter den faktisk «på utstilling» og må da tåle å få både positive og negative tilbakemeldinger, fortsetter hun.

– Skap gode matrutiner lenge før du tenker på å stille. Her er det uten tvil mye å hente hos mange! Selv er jeg ikke hun som prepper mat for flere måltider og dager. Jeg liker at maten min «er fersk» og det er ikke noe problem med gode rutiner. Jeg prepper kun for flere måltider om jeg skal ut på reise og ikke har tilgang til kjøkken. Så er det viktig å ha en coach som ser DEG! En coach som lytter, inspirerer og motiverer. Dette er din drøm og coachen er den heldige utvalgte DU lar være med på DIN reise.

Frister det å stille igjen?

– Jeg venter til denne sesongen er over før jeg tar en bestemmelse på om jeg tar en ny sesong. Med mann og tre gutter som skal følges opp er det mye å ta hensyn til, sier fitnessutøveren.

– Uansett har jeg nå fullført drømmen jeg drømte om etter siste svangerskap. Dette er jeg stolt over uansett hvordan det går i NM, veien hit er gull verdt for meg. Så TUSEN TAKK, Thomas for at du har lagt til rette slik at veien hit har vært så lite humpete som mulig. Uten deg, og med stor barnevakthjelp i Isak, hadde det aldri gått.

Følg Tina på Instagram: @ptstranden

 

http://  http://

Kommentarer

kommentarer