Tobarnsmor Tina (27) debuterer i bodyfitness

27 år gamle Tina er tobarnsmor og fikk yngste sønnen for bare ett år siden, og nå er hun i full gang med trening til sin første fitnesskonkurranse. Tina jobber som selvstendig næringsdrivende, og hun er personlig trener og kostholdsveileder i ttcoaching.no.

– Jeg har drevet med trening og idrett hele livet, og det er det jeg lever og ånder for. Fra jeg var 4 til jeg var 11-12 år drev jeg med turn, og det var dette som la grunnlaget for videre trening. Da jeg var 13 ble jeg introdusert for terrengsykling, og videre fortsatte jeg med landeveissykling og endte opp med 8 år som aktiv syklist, forteller 27-åringen.

I 2011 hadde hun sin siste sesong.

– Da var jeg rett og slett ganske lei. Sykling krever mange timer trening, ofte alene og i all slags vær, og jeg kjente at jeg trengte en forandring. Siden jeg var 14 år har jeg trent styrketrening utenom sykkelsesongen, og sommeren 2011 satset jeg ordentlig på styrketreningen.Jeg har hovedsakelig trent for å bli så sterk som mulig, og samtidig hatt et mål om å forme kroppen. Jeg ønsker å presisere at jeg er 100% ren utøver, og alt jeg oppnår er basert på ekte resultater fra et godt arbeid på trening og et balansert kosthold!

Tina har jobbet i treningssenterkjeden Sats siden 2008. Hun har jobbet fulltid som personlig trener i flere år, kombinert med en mellomlederstilling de siste fire årene.

– Nå driver jeg som selvstendig næringsdrivende sammen med samboeren min, som driver et PT-studio i Lørenskog. Vi har nylig startet opp ttcoaching.no, der vi tilbyr online coaching innen trening og kosthold. Jeg åpner opp for nye klienter fra høsten av!

Hvordan trener du for tiden?

– Før jeg begynte oppkjøringen min i mai så trente jeg hovedsakelig mye tunge knebøy, markløft og benkpress, kombinert med en del «bodybuilding». Det er fortsatt noen tyngre løft på programmet mitt, men fokuset er på et høyere treningsvolum med flere repetisjoner og serier. Jeg trener styrketrening hver dag og rullerer på å trene bein, overkropp og armer/mage. Det er egentlig to hviledager i programmet, men på grunn av litt snaut med tid på grunn av tidsbegrensning i barnepassen så blir det armer og mage på «hviledagene». Jeg tåler et stort treningsvolum og er flink til å lytte til kroppen når den trenger en liten deload eller hviledag. Jeg trenger ingen form for kondisjonstrening akkurat nå, noe jeg er heldig med fordi jeg har som mål om å gå ned i fettprosent.

Nå er tobarnsmoren på diett i forbindelse med høstens fitnesskonkurranser. Likevel har hun unnet seg noen frimåltider og fridager fra diettplanen i løpet av de siste ukene.

– Akkurat nå er jeg på diett, men fordi jeg hadde en ganske lav fettprosent ved oppstart så kan jeg spise mye mat. Den siste perioden har jeg hatt tre dager i uken med fullstendig fri fra matplan, og da koser jeg meg med alt fra hamburger til iskrem. Det går mye i mat som er enkel å tilberede, som hvit ris, søtpotet, kylling, laks, egg, proteinvafler, mager kesam, frosne bær, havregryn, brød, knekkebrød og proteinshakes og banan i forbindelse med trening. Jeg er opptatt av at maten skal smake godt, så du finner ikke tørr kylling og vassen brokkoli i mine matbokser. For å sette smak på middagene bruker jeg rømme (5% fett), sweet chili saus eller soyasaus. De dagene der jeg kan spise hva jeg vil spiser jeg ofte mer kaloritett mat, som for eksempel pizza, taco eller liknende. Gjerne med litt iskrem til dessert. Jeg elsker fullfete meieriprodukter!

Bruker du noen kosttilskudd?

– Jeg bruker proteinpulver og kreatin, i tillegg til D-vitamindråper og C-vitamin i vannet på trening (mest for smakens skyld). Men det er ikke piller og pulver som gjør deg stor og sterk, men tung og smart trening sammen med nok, bra mat.

Hvorfor vil du konkurrere i fitness?

– Etter seks år med fri fra konkurranser så kjente jeg at jeg trengte et litt større mål med treningen. Jeg har lenge tenkt på å konkurrere i noe fitness- eller styrkerelatert, men har ikke ønsket å stille i en konkurranse bare for å stille. I tillegg har jeg født to barn, i 2013 og i 2016, som har skapt noen «forstyrrelser» i treningsregimet. Derfor har jeg valgt å vente til jeg kjente at jeg var ordentlig klar, spesielt mentalt og i forhold til familien. Tanken var egentlig å konkurrere i athletic fitness, men etter opplegget ble endret fra 2017 så valgte jeg heller å satse på bodyfitness i stedet. Jeg synes det er utrolig kult å presse kroppen og egne grenser for å nå mål. Som dopingfri utøver er det ekstremt viktig å være tålmodig fordi muskler ikke bygges over natten. Jeg jobber hardt og er veldig strukturert på trening, og mener at «hard work pays off», og minner meg selv på dette hver dag.

Tinas mål for høstens konkurranser er i første omgang å gjøre det så godt hun kan i forhold til de forutsetningene hun har per i dag.

– Selvsagt er målet, innerst inne, pallplass eller i det minste finale, men det er ikke det viktigste denne gangen. Jeg trener og spiser bra, så jeg er fornøyd så lenge jeg vet med meg selv at jeg har gjort mitt beste. På sikt har jeg lyst til å fortsette med en konkurranse i året, og forhåpentligvis hevde meg mer og mer for hver gang.

Hva er det som motiverer deg?

– Jeg motiveres hovedsakelig av progresjon og fremgang, spesielt på trening. Det trenger ikke nødvendigvis å være ny pers i markløft, men for eksempel små økninger i en serie. Jeg opererer ofte med uttrykket å «serieperse» fordi det ikke er nødvendig å alltid kjøre makstester. Det å kunne øke vektene bare litt i en av fem serier i knebøy, eller å klare 10 reps i stedet for 9 på en gitt vekt vil for min del være god fremgang på viderekomment nivå. Små forbedringer fra uke til uke, eller måned til måned, vil til slutt utgjøre mye på sikt. Da er tanken på målet som venter meg om noen måneder, eller år, motiverende. Jeg tror at en god indre motivasjon er avgjørende for å holde på med en slik sport på over en lengre periode. Det gjelder også for trening generelt. Selvsagt blir jeg motivert når jeg ser forandringer på kroppen min også, som at skuldrene vokser og magerutene kommer tydeligere frem. Men i det store og hele er det ikke dette som driver meg.

 

Du kan følge Tina på instagram: @tinajohnsen89

 

Kommentarer

kommentarer