Tips til ferietrening: kroppsvektøvelser

Nå på sommeren og i ferietider er det perfekt med kroppsvekttrening –  altså trening der du bruker din egen kropp som belastning.

På ferie er det ikke alltid du har tilgang til et gym eller treningsutstyr og da passer det fint med kroppsvektøvelser. Da kan du trene hvor som helst, når som helst – enten du er på hytta, i parken, på stranden etc. Her er det virkelig uendelig med valgmuligheter, men forsøk å legge inn øvelser som trener musklene i både overkropp og underkropp i økten. Ha en plan for hva du skal gjøre i økten. Skriv ned hvilke øvelser du skal gjøre og antall minutter og runder, eller repetisjoner og sett du skal jobbe med. Kroppsvekttrening gjør det også mulig å trene utendørs, noe som bidrar til at du kan nyte sol og frisk luft samtidig som du trener.

Her får du tips til en treningsøkt hvor både muskler og hjertepumpa får jobbe:
– Kjør alle øvelsene etter hverandre med 1-2 minutters pause etter hver runde
– Utfør 3-5 runder totalt og jeg kan love at godfølelsen er på plass.

1) 10 reps bordet med seteløft med 15 sek hold på siste rep
2) 10+10 reps ettbens glute bridge
3) 10+10 reps sideplanke med benhev
4) 10 reps rygghev
5) 10 reps pushups med splitthopp
6) 15+15 skritt gående utfall med 1 rep splittknebøy for hvert steg, og avslutt med 15 splittknebøy på hvert ben
7) 10 reps pike pushups
8) 10 halve burpees

Dette er bare en av en trillion øvelseskomboer du kan gjøre. Du finner mange andre øvelsestips og inspo på Internett og sosiale medier.

Eksempler på andre kroppsvektøvelser uten utstyr:
Hoppende utfall
Diagonal hev
Sideplanke med rotasjon
Jumping jacks (splitthopp)
Smale pushups
Mountain climbers
Plankevarianter
Ettbeins hip thrust
Seteløft/hoftehev
Utfall til siden
Russian twist
Burpees
Syklende situps
Ettbeins knebøy
Høye kneløft
Hodestående og håndstående

Kommentarer

kommentarer