Tips til en lysere mørketid

Det er ingen tvil om at vi blir påvirket av vintermørket på en eller annen måte. Dagslys er viktig for at kroppen vår skal produsere stoffer som regulerer blant annet våkenhet og humør. Sollys er også med på å produsere vitamin D via huden.

Dette gjør jeg for å gjøre det beste ut av mørketiden:

Døgnrytme
Som ellers i året så prøver jeg så godt jeg kan å legge meg og stå opp til samme tid hver dag, også i helgene. Det er også viktig for meg å få mange nok timer med søvn, og mellom åtte og ni timer er helt perfekt for meg nå om vinteren.

Kosttilskudd
Fra slutten av september til litt ut i mars bruker jeg tilskudd av vitamin D.

Næringsrik mat
Kostholdet mitt består av variert mat, og nok mat. Kroppen min sier i fra at den trenger mer energi, og det gjør heller ikke noe for meg å ha et isolerende lag med fett om vinteren. Jeg koser meg med sesongens frukter som for eksempel persimon, klementin og appelsin.

Dagslys
Så langt det lar seg gjøre så kommer jeg meg ut i dagslys hver dag. Jeg går heller en tur på dagen, og venter med å trene inne til etter det er mørkt. Hvis jeg må trene mens det er lyst så velger jeg et treningssenter som har vinduer, og ikke ett som ligger i et kjellerlokale. I stedet for å ta buss eller bane til skolen så velger jeg å gå en halvtimes tid i stedet. Hvis jeg kan velge hvor jeg sitter og jobber så sitter jeg gjerne ved et vindu. Hvis du har en fleksibel jobb så kan du for eksempel gå et par timer tidligere fra jobb og gå en tur på ettermiddagen, før du jobber inn timene på kvelden når det er mørkt. Kanskje du kan spise lunsj mens du jobber, og heller gå en halvtimes tur på jobben? Det er også lurt å kicke i gang dagen med masse lys i hjemmet ditt, enn dus belysning og stearinlys.

Søtsug
Om det er på grunn av mørket at jeg har hatt ekstremt søtsug på kveldene i det siste vet jeg ikke. Men mitt tips er å heller drikke en te, drikke en proteinshake, eller spise litt frukt og nøtter og så prøve å sove. Hvis du også opplever dette kan det hende at det rett og slett er fordi du er trøtt, og trenger mer søvn, enn at du trenger sukker.

Kommentarer

kommentarer