Til fitnessutøveren

Det er ingen tvil om at fitness i Norge har eksplodert de siste årene, spesielt bikini fitness ble introdusert som en ny gren i 2013. Det har derimot blitt tynt i rekkene blant de mannlige kroppsbyggerne, kanskje med unntak av men`s physique.

Jeg skriver dette til deg som er relativt fersk i fitness. Jeg er ingen «veteran» (enda), men jeg ser ting litt utenfra fordi jeg aldri har vært inne i et rendyrket fitnessmiljø.

Jeg har konkurrert i fitness i tre år på rad siden 2014, og vært interessert i sporten siden 2009. I løpet av disse årene har jeg lest blogger, bøker og magasiner, sett dokumentarer og konkurranser, hørt podcaster, snakket med konkurrerende og «pensjonerte» utøvere i tillegg til å erfare egne oppkjøringer og konkurranser. Jeg har jobbet som coach for utøvere i bikini fitness, athletic fitness og bodyfitness i to år og har drevet et eget fitnessteam i ett år.

I løpet av disse årene har jeg sett, lest, hørt og erfart mye, og det jeg vil formidle i dag handler om å ikke la fitness ta over hele livet ditt og ha fokus på fysisk og mental helse under og etter oppkjøring!

Det er mange jenter og gutter som går inn i en oppkjøring som ender opp med at fitness blir en 24-timers «jobb». Alt kretser rundt fitness, trening og mat. De kan stå opp midt på natta for å «gå cardio» før jobb eller skole. Noen doper seg for å orke å trene hardere, for å miste fett og for å bygge muskler fortere. For en amatørkonkurranse som nesten garantert gjør at du går i minus fremfor at du tjener på det.

Dersom du konkurrerer for første gang, eller ikke har planer om å bli profesjonell atlet eller blir sponset med penger for å konkurrere, så synes jeg at du skal prøve å slappe av litt og se det hele fra en annen vinkel.

Jeg forstår godt at du fort kan bli «fitness-koko». Det er fort gjort å henge seg opp i detaljene i treningsplanen og dietten, granske seg selv i speil og på bilder og «stalke» konkurrenter på sosiale medier.

Nå er jeg på oppkjøring for fjerde gang og her er mine tanker om det å konkurrere og være på oppkjøring:

– Å starte en oppkjøring bør ikke medbringe store omveltninger i hverdagen din. Du bør allerede trene styrketrening flere dager i uken og spise bra mat.

– Du bør konkurrere fordi det gjør noe positivt for deg! Hvis det gjør at du trener og spiser bedre, blir sterkere, får bedre selvtillit og generelt føler deg bedre med deg selv så er det flott.

– Hvis det derimot gjør at du blir selvkritisk, bruker flere timer i uken på å bedømme deg selv, tenker negativt om kroppen din, gjør det dårligere på jobb eller skole, får et anstrengt forhold til mat (eller rett og slett utvikler symptomer på anoreksi, bulimi eller overspising) eller føler at du må dope deg for å komme i form eller bygge muskler, så synes jeg ikke at du bør konkurrere i fitness.

– Du må være godt forberedt på å bli bedømt utelukkende på kropp og utseende. Lær deg å skille på «fitness-deg» og «vanlige-deg». Hvis fem dommere plasserte deg på sisteplass betyr ikke det at du er en dårlig person på noen som helst måte!

– Hvis du faktisk kommer på sisteplass i en konkurranse bør det ikke komme som et «sjokk» for deg, men du bør klare å se deg selv såpass objektivt at du vet omtrent hvordan du kan risikere å bli bedømt på konkurransen.

– Lev ditt vanlige liv og la fitnessen rulle og gå i bakgrunnen. Du skal jo bare trene, som vanlig, og spise mat.

– Spis nok mat! Det går faktisk an å komme i form uten å sulte seg, så vær kritisk til opplegg som du får fra coacher hvis du synes at noe ikke fungerer for deg.

– Tren tungt! Tung styrketrening bevarer muskelmassen, så fortsett å løfte bra med vekter i stedet for å dille med kabler og annen «pump»-trening.

– Zoom ut og se helheten fremfor å la detaljene stresse deg. Det er ikke avgjørende for om du kommer i form eller ikke at du spiser 31 gram nøtter i stedet for 30. Lær deg å skille på det som er viktig og det som er mindre viktig å fokusere på!

– Sammenligne deg med deg selv og dine prestasjoner, forutsetninger og fremganger! Ingen har nøyaktig samme forutsetninger for å bygge muskler og miste fett. Så lenge du er fornøyd med deg selv så har du vunnet en stor seier!

– Hele oppkjøringen, all trening og diettperioden, bør være verdt det selv om du kommer utenfor finale i konkurransen. Selv om du kommer utenfor topp 15! Eller selv om du kommer på sisteplass. Hele prosessen bør gi deg noe verdifullt som du tar med deg videre. En erfaring og opplevelse som gir deg gode minner i etterkant. Som gjør at du vil fortsette å trene for å nå nye mål, spise bra mat og sette enda større pris på god mat og drikke.

Lykke til videre med oppkjøringen!

_MG_9256 (2)

Kommentarer

kommentarer