Thea (27): – Jeg trener for å leve og ikke motsatt

Sterke og sporty Thea Skaanes Thommassen sprer mye treningsglede gjennom Instagramprofilen sin @i_am_theaa. 27-åringen er bosatt i Oslo, studerer sykepleie, og kan endelig kalle seg sykepleier om noen få uker.

Fortell litt om deg selv?
Jeg er en sporty, utadvendt, sprudlende og stort sett positiv jente fra Eidsvoll. Jeg ønsker å vise at man ikke trenger å gå på kompromiss med seg selv for å være en superwoman. Alt handler om balanse. Jeg elsker å ta meg helt ut på trening. Blodårene i panna ser dagens lys nesten hver dag. Men jeg synes også at livet er for kort til å ikke skulle kunne spise den sjokoladen. Jeg brenner for dette fordi jeg har fått inntrykk av at mange er av den oppfatning at det er enten eller.

Hvordan trener du for tiden?
Jeg har drevet med systematisk styrketrening i mange år og opparbeidet meg en god grunnstyrke. På denne tiden i fjor kjente jeg at jeg trengte noe som utfordret meg litt mer. Med bakgrunn innen turn tenkte jeg at dette kunne være overførbart til crossfit. Nå har jeg trent crossfit i ett år og angrer ikke – det at man må være så allsidig er utrolig gøy. Dessuten er det en supereffektiv treningsform. Øktene kan dra deg langt ned i kjelleren, men mestringsfølelsen er som regel alltid rett rundt hjørnet. Jeg trener seks dager i uken. Jeg går enten på time (wod) eller kjører egentrening. Utenom dette trener jeg også veldig sesongbasert. Mellom april og oktober legger jeg helst treningsøkten utendørs.

Har du nådd noen store eller små mål i det siste?
Jeg løftet 70 kilo i snatch for bare noen uker siden. Det er en teknisk krevende øvelse som har gitt meg masse hodebry, så den er jeg veldig stolt av.

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Bruker du noen kosttilskudd?
Jeg har et veldig avslappet forhold til kosthold og mat. Jeg prøver å ta gode valg i hverdagen, spise variert og næringsrik mat som kroppen kan dra nytte av og som gjør at jeg har energi og overskudd til lange dager med et relativt høyt aktivitetsnivå. I helgene spiser jeg candy king til jeg blir kvalm, og i sosiale settinger kjøper jeg alltid to poser Smash fordi jeg ikke liker å dele. Alt av gjærbakst går også rett hjem hos meg. Jeg tar tran hver dag, men bortsett fra dette bruker jeg ikke kosttilskudd. Med et variert og næringsrikt kosthold får jeg i meg alle vitaminer og mineraler kroppen min trenger.

Hva er målet ditt med treningen?
– Hovedmålet mitt med treningen har vært og kommer alltid til å være at det skal være gøy! Det skal være lystbetont og noe jeg gleder meg til å gjøre. Er det det som heter treningsglede mon tro? Jeg tror dette er nøkkelen til kontinuitet og grunnen til at jeg har holdt på så lenge. Selvfølgelig er det gøy å sette PR i både det ene og det andre, slå gamle rekorder og se forbedring, men hvis mine resultater og prestasjoner skulle vært hovedfokus hadde jeg mistet gnisten på sekundet. Jeg trener for å leve og ikke motsatt.

Hva er det som motiverer deg?
Det er så mye! Jeg motiveres av å se andre nå sine mål og av å se andre sin råskap. Jeg motiveres av badass jenter som er flinke i det de gjør. Jeg motiveres av å se overvektige på en tredemølle. Jeg motiveres av den middelaldrende mannen jeg ser sitte på romaskinen klokken syv om morgenen hver bidige dag. Det er en stå-på-vilje hos alle disse som fortjener respekt! Her om dagen leste jeg en nyhetssak om en 80 år gammel mann som skulle løpe sitt 150. maraton. Det er virkelig inspirerende. Jeg vil bli som ham! Jeg prøver å tenke at jeg trener ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan. Det gir motivasjon å tenke slik fordi jeg innser hvor heldig jeg er som kan stå opp hver dag og gjøre akkurat det jeg vil. Det er ingen selvfølge og noe jeg tror mange tar for gitt.

Theas tips til å komme i gang:
Hvis du synes det er vanskelig å komme deg på trening og ikke helt har skjønt hvordan du skal komme deg over dørstokkmila ville jeg stilt meg selv dette spørsmålet: Hva synes jeg er gøy? Hva liker jeg å gjøre? Hvis du kvier deg for å gå på et treningssenter så vil jeg si at medlemskapet ditt der er en skikkelig skivebom. Trening kan være så mye. Hva med svømming? Yoga? Løping? Boksing? Eller bare gå deg en tur? Poenget mitt er ar det er lettere å bekjempe dørstokkmila når det er noe du ser frem til å gjøre, og ikke noe du føler du MÅ gjøre.

Kommentarer

kommentarer