Sunn og enkel fast food du lager selv

«Fast food», «hurtigmat», «junk food», «søppelmiddag» – dette er mat mange mener er usunn, fetende og inneholder lite næring. Og i mange tilfeller stemmer nok dette, men det er faktisk ikke så vanskelig å få til sunn og næringsrik mat som samtidig går raskt og er enkelt å lage.

Her har du 5 tips til hvordan du får en kjapp «fast food»-middag som du kan nyte med god samvittighet.

Fiskeburger

shutterstock_34011115Stek en fiskefilet eller en fiskekake og legg i midten av et grovt hamburgerbrød eller på et grovt polarbrød. Smak til med kesam, sitron og gjerne litt dill. Litt revet gulrot og noen agurkskiver kan også anbefales!

Pizza

Skjermbilde 2014-08-15 kl. 11.00.36Du har kanskje hørt om lompepizza og hvis du ikke har testet det før så bør du virkelig gi det et forsøk. Dette er en digg og sunnere pizzavariant som er ferdig på under 15 minutter, der mesteparten av tiden går med til at lompene stekes i ovnen. Legg lomper utover et stekebrett med bakepapir. Ha på tomatsaus og for eksempel noen skinkeskiver, stekte biffbiter, karbonadedeig eller det du måtte ønske. Ikke glem grønnsakene – løk, paprika, mais, ananas, valget er ditt. Strø over revet ost og oreganokrydder. Stek lompepizzaene på cirka 200-225 grader i 9-11 minutter til osten har smelten og lompene har blitt deilig sprø i kantene.

Stekt ris

shutterstock_106755683Hvis du har hatt ris til middag en dag og det blir igjen rester, så ikke kast det. Kald kokt ris kan enkelt brukes i en ny rett, for eksempel denne sunnere varianten av stekt ris med grønnsaker.

2 porsjoner

1 båt finhakket hvitløk (Bruk gjerne en hvitløspresse) 2 ss olje til steking
4 dl kokt ris
Ca 300-400 gram amerikansk grønnsaksblanding fra pose (kan byttes ut med andre grønnsaker)
1 – 2 egg
2 ss fiskesaus (kan sløyfes, eventuelt byttes ut med soyasaus)
Varm wokpannen/stekepannen og ha oppi olje. Tilsett hvitløken og rør rundt. Ha i risen og stek dette til det er gyllent. Bland inn grønnsakene og la alt surre et par minutter. Visp eggene i en bolle før du tilsetter de oppi risblandingen og rører godt rundt. Smak til med soyasaus, salt og pepper. Ønsker du å gjøre retten enda mer proteinrik kan du for eksempel tilsette strimlet kylling- biff- eller svinekjøtt, fiskebiter, kokt skinke eller reker.

Taco

shutterstock_126789392Dette er fredagsfavoritten for mange nordmenn og det er slettes ikke vanskelig å få til en tacomiddag som både smaker godt og er sunn. Mager kesam er et godt alternativ til rømme og bidrar med både færre kalorier, mindre fett og mer protein. Bytt ut vanlige tacolefser med lomper og vanlig ost med en lettere variant hvis du ønsker å kutte ned på kaloriinntaket. Du får også i deg mindre fett og kalorier hvis du erstatter kjøttdeig med karbonadedeig, kyllingbiter eller bønner. Vær raus med grønnsakene, og ikke glem guacamolen og hjemmelaget tomatsalsa. Husk også at de ferdiglagde krydderposene du kjøper i butikken inneholder en god del salt, og hjemmelaget krydderblanding er både sunnere og smaker bedre.

Sunnere quesedilla

shutterstock_156765644

Skjær opp kylling eller annet kjøtt i strimler og stek dette i stekepannen. Tilsett hakkede tomater og krydder, for eksempel en blanding av spisskummin, paprikapulver, chili og hvitløk. La blandingen

koke mens du finner frem lomper. Deretter har du kjøttsausblandingen over på en lompe og strø over ost. Stek i tørr stekepanne på middels varme i 4-5 minutter på hver side. Skjær lompene i to og server sammen med for eksempel salat, guacamole, kesam og salsa.

Kommentarer

kommentarer