Sukkerfri sjokoladeis

Ifølge Helsedirektoratet bør de fleste av oss redusere inntaket av tilsatt sukker. Det anbefales at tilsatt sukker utgjør mindre enn 10 prosent av det totale energiinntaket (energiprosent) ditt. Selv om man bør begrense inntaket av sukkerrike varer som søtsaker, brus, kaker og lignende er det selvfølgelig fortsatt mye digg og godt du kan kose deg med!

Som for eksempel denne is-oppskriften helt uten tilsatt sukker. Her kan du selv bestemme søtningsmengden med sukkererstatningen Sukrin Gold eller Sukrin Melis. 

Du trenger:
3 eggeplommer
3 ss Sukrin Gold eller Sukrin Melis (smak deg frem)
3 dl fløte
2 ss kakaopulver
1-2 dråper Steviosa Vanilje (smak deg frem)

Pisk sammen eggeplommer og Sukrin Gold/Sukrin Melis. Deretter pisker du sammen fløte, kakaopulver og Steviosa Vanilje i en egen bolle. Smak til med mer eller mindre kakaopulver og vanilje. Rør de to blandingene forsiktig sammen og ha det over i en boks med lokk. Sett på lokket og sett boksen i fryseren, cirka 4 timer. Rør jevnlig, 1-2 ganger i løpet av timen, mens blandingen står kaldt.

TIPS: Server med noen hakkede nøtter som topping for litt ekstra crunch.

Kommentarer

kommentarer