Styrketrening med frivekter, kroppsvektøvelser eller apparater?

Jeg får ofte spørsmål om man bør trene styrke med frivekter, i apparater eller med egen kroppsvekt – og hva som anses å være «best treningsmetode» vil være helt individuelt med tanke på blant annet utgangspunkt, mål, tilgjengelighet og hva du også selv trives best med.

Alle disse tre har sine fordeler, og til syvende og sist så er det viktigste for de fleste av oss å belaste muskulaturen og skjelettet på en eller annen måte som bidrar til at du får en sunnere og sterkere kropp!

Her får du 7 fordeler ved alle de tre ulike styrketrenings-metodene – og så håper jeg du blir inspirert til å løfte litt, enten det er i en maskin, med stang eller manualer eller din egen kroppsvekt med motstand – ELLER en kombinasjon!

7 fordeler med apparat-trening:
– Lav skaderisiko.
– Enkle å bruke.
– Det går kjapt å endre vekt/motstand.
– Du trenger ikke å rigge til eller rydde på plass masse utstyr, her er alt klart når du setter deg ned.
– Du får en låst bevegelsesbane som bidrar til at det er enklere å utføre øvelsen med god teknikk.
– Det er lett å isolere spesifikke muskelgrupper.
– Kan være ypperlig alternativ i forbindelse med skader.

(Foto: Ann Kristin Engebakken)

7 fordeler med frivekter:
– Du aktiverer flere muskelgrupper som må jobbe sammen for å kunne utøve bevegelsen = kan være mer tidseffektivt når man ønsker å trene fullkroppsøkter.
– Du får aktivert mer av støtte- og stabiliseringsmuskulatur (pga blant annet økt bevegelsesutslag) samtidig som du ofte også får trent balanse og koordinasjon.
– Det er enkelt å trene såkalte funksjonelle øvelser (øvelser som ligner bevegelser du gjør i hverdagen).
– Det er lett å tilpasse øvelser for ulike idretter og de spesifikke bevegelsene utøveren ønsker å bli bedre i.
– Når man trener med frivekter øker man gjerne også forbrenningen fordi mange øvelser utføres stående og man aktiverer flere muskelgrupper, noe som krever mer energi.
– Å trene med frivekter kan gi en større følelse av mestring og økt selvtillit på gymmet fordi det kan være mer mentalt utfordrende å ha kontroll og å gjennomføre løftebevegelsen i en fri bevegelsesbane sammenlignet med å sitte i et apparat.
– Det er enkelt å følge med på progresjonen som ikke bare vil innebære tyngre vekter/flere repetisjoner/flere sett, men også bedre teknikk, bedre kroppskontroll, og økt bevegelsesutslag.

7 fordeler med kroppsvekttrening:
– Kan utføres når som helst, hvor som helst.
– Du slipper å bruke tid på å rigge opp/rydde på plass utstyr; alt du trenger er din egen kropp.
– Det er helt gratis og du er ikke avhengig av å følge åpningstider på et treningssenter.
– Det er enkelt å justere motstand i ulike øvelser ved å plassere kroppen i ulike vinkler og posisjoner.
– Det er enkelt å følge med på progresjon.
– Du kan utføre treningen utendørs og samtidig få frisk luft, og sol på kroppen.
– Du sparer tid i en hektisk hverdag; du trenger ikke å forberede deg med å pakke bagen, komme deg til og fra treningssenter og så videre. Sett i gang der du er og få en kjapp og effektiv treningsøkt på null komma niks.

Kommentarer

kommentarer