Styrkeløfter Linda: – Dette er en idrett for alle!

Linda Kristensen (41) begynte med styrkeløft da hun var 17 år gammel, og har siden den gang oppnådd flere imponerende resultater.

Her er en liten oppsummering av løftekarrieren.

1995-2004:
Flere norske ungdomsrekorder i knebøy, markløft og sammenlagt.
Norgesmester, nordisk- og vesteuropeisk mester i styrkeløft utstyr både som ungdom, junior og senior.
Deltagelse i VM og EM, både i juniorklasse og i åpen klasse, med fjerdeplass som beste resultat.

Meritter fra 2013 og til nå (etter 9 års pause fra plattingen):
Norgesmester i styrkeløft utstyr 2013.
Norgesmester i benkpress utstyr 2013 og 2014.
Norgesrekord i åpen klasse benkpress utstyr 2014.
Stående rekorder per dags dato: Norsk og Europeisk rekord i benkpress utstyr, Master 1.
Norgesmester benkpress uten utstyr 2016.
Flere sølv- og bronsemedaljer fra nordisk og vesteuropeisk mesterskap fra 2013 og frem til nå.
Flere sølv- og bronsemedaljer i knebøy og benkpress fra EM i åpen klasse.
Flere fjerde- og femteplasser totalt på åpent EM. Beste VM plassering i åpen klasse er sjetteplass.

Alle foto: Siv Kristensen

Fortell litt om deg selv?
– Jeg er en rastløs person med stort pågangsmot – jeg er kreativ og har mange baller i luften. Selv om jeg kan være litt «rett frem» så er jeg snill. Alle menneskene rundt meg vet hvor de har meg for å si det sånn. Jeg ser på meg selv som en hjelpsom person, og jeg brenner for å bidra med noe positivt for andre mennesker. Jeg er utdannet sykepleier og interiør- og belysningsdesigner, i tillegg til at jeg har diverse kurs innen trening. Nå er jeg daglig leder for butikken Designspirit og eier av Zebra-Design AS og MyBoost AS. Så jobber jeg litt som personlig trener på Aktiv Treningssenter i Stavanger.

Hvilke prestasjoner er du mest stolt av?
– Fordi jeg er utstyrsløfter har jeg valgt å prioritere og spisse treningen mot dette. Jeg liker godt den tekniske utfordringen i utstyrsløfting. Derfor har jeg aldri løftet maks uten utstyr i knebøy eller markløft, kun i benkpress. Men fordi utstyrsfri løfting har blitt så populært de siste årene så må nok også dette testes ut. Mitt beste løft utstyrsfritt er 102,5 kg benkpress. Med utstyr har jeg løftet 242,5 kg i knebøy, 167,5 kg i benkpress og 192,5 kg i markløft.

Hvordan trener du for tiden?
Treningen min varierer og avhenger av om jeg trener meg selv eller av landslagstreneren. Akkruat nå trener jeg meg selv. I benkpress trener jeg mot VM som arrangeres i Tokyo fra 18. til 25. mai. Derfor har det blitt mange økter med benkpresskjorte den siste tiden. Jeg har en filosofi om at hvis jeg skal bli god med utstyr så må jeg trene mye med utstyr. I knebøy og markløft har motivasjonen vært så som så det siste halvåret på grunn av en skade i ryggen som jeg pådro meg i september. Jeg pushet kroppen med mye smerter fordi jeg hadde så lyst til at kroppen skulle fungere til VM et par måneder etter jeg fikk skaden, og det gjorde at jeg ble sliten og lei av å ha vondt. Jeg er en bestemt dame, så av og til tar dessverre pågangsmotet og staheten over all fornuft. I knebøy og markløft så trener jeg etter dagsform, og hvordan ryggen og kroppen generelt fungerer den dagen, forteller Linda.

– Jeg har selvfølgelig et system på treningen slik at det blir en fornuftig treningsuke. Jeg har en setning jeg ofte sier til meg selv slik at jeg skal trene smart og ikke pushe på med for høye vekter før ryggen er klar; «2019 skal brukes til å få en skadefri kropp slik at jeg kan få et fantastisk år på plattingen i 2020.» Og da med hovedfokus VM på hjemmebane. Det er da jeg skal være sterkere enn jeg noen gang har vært.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
Når jeg går i -72 kg klassen så må jeg være veldig flink med maten. Uten at jeg følger et kostprogram slavisk, så spiser jeg riktig mat og mengde til riktig tid. Dette krever en del planlegging og tid på kjøkkenet. I løpet av en dag er det lik mengde med proteiner, karbohydrater og fett. Og så blir det litt sjokolade i løpet av en uke. Jeg elsker sjokolade!

Høsten 2019 og nå på VM i benkpress løfter Linda i klassen -84 kg. 

– Da er kostholdet mindre strikt. Det passer best med mitt liv akkurat nå med tanke på totalbelastningen i hverdagen med mye jobb, trening og familie. Jeg spise mer kaloririk mat og større måltider. På grunn av travle dager drikker jeg smoothie daglig. Det er utrolig hva en kan putte i av kaloririke ingredienser og likevel smaker det så godt. Frø, kokosfett og avokado er gode fettkilder som gir mye kalorier, og havregryn som karbohydratkilde er også supert å ha i smoothien.

Bruker du noen kosttilskudd?
Mulitvitaminer, Omega 3 og ZMA. Om vinteren tar jeg også tilskudd av D-vitaminer. Underveis i treningen drikker jeg en blanding av BCAA og L-glutamin, og så putter jeg i en scoop med pre workout hvis det er behov for det. Noen ganger bruker jeg proteinpulver med god smak både som drikke og i mat. Chocolate Toffee bruker jeg i proteinpannekakene jeg spiser hver morgen, og jordbærsmak er fantastisk i smoothien.

Hva er målet med treningen din?
Det er flere grunner til at jeg trener. Jeg har trent hele livet, så for meg er det en livsstil. Trening gjør meg glad! Treningen er noe jeg alltid har brukt for å få ut energi, og når jeg trener så slapper jeg av i hodet. Da har jeg pause fra alt annet i hverdagen, og det blir min avkobling. Målet mitt er å hele tiden pushe grenser og løfte flere kilo. Styrkeløft er veldig målbart på den måten, for det er bare å telle kiloene på stangen. Akkurat nå er hovedmålet å være en del av laget som skal løfte på VM i 2020 i Stavanger, og selvfølgelig være sterkere enn jeg noen gang har vært tidligere. Og så håper jeg jo at jeg kan være en inspirasjon for andre. Jeg vil bidra med å vise andre at det er gøy å trene styrke, og at alder bare er et tall. Det er aldri for sent å begynne å trene, og man kan utvikle seg og bli sterkere selv om man har rundet 40. Styrkeløft er en idrett for alle!

Hva er det som motiverer deg?
Akkurat nå er det en stor motivasjon å se de norske løfterne på EM. Jeg trodde kanskje at det skulle være litt sårt, men det føles helt greit å være hjemme. På grunn av skade så er ikke kroppen klar for å løfte tunge vekter i knebøy og markløft enda. Tall som motiverer meg er å runde 250 kg i knebøy, 170 kg i benkpress og 200 kg i markløft. Den store motivasjonen er VM på hjemmebane i Stavanger i 2020. Det vel det som gjør at jeg klarer å være tålmodig nå, og ikke pushe en skadet kropp for hardt, slik at jeg kan være sterk og skadefri i 2020.

I tillegg til å drive med styrkeløft er 41-åringen også i gang med å lage sin egen kleskolleksjon. Linda håper at hennes klær kan bidra til å gi andre økt motivasjon og bedre selvtillit.

– I 2018 lanserte jeg en t-skjorte for damer som første plagg i kleskolleksjonen BoostWithLK. Her får jeg brukt mine kreative ideer og målet er å bidra med noe for andre ved å dele min energi, treningsglede og pågangsmot. Dette var en så stor drøm at jeg kausjonerte huset mitt for å finansiere det. T-skjortene har antiskli på ryggen som gjør de funksjonelle for trening av for eksempel knebøy og benkpress. Det er også motiverende quotes på t-skjortene og jeg ser på disse når jeg trenger å booste motivasjonen og selvtilliten. Dette håper jeg at kan hjelpe andre like mye som det hjelper meg når selvtilliten og motivasjonen butter litt. Jeg har også opprettet et MyBoost-fond der 20 kroner for hver t-skjorte som blir solgt blir plassert i fondet, og en gang i året vil disse pengene gå til en idrettsutøver eller en organisasjon. Hvem pengene går til tenker jeg at følgerene mine kan få være med og bestemme. Drømmen min er å reise til et U-land der de ikke har så mye. Jeg vil donere løfteutstyr og få i gang et lite løftemiljø som kan bidra med noe positivt til de som ikke har så mye. Styrkeløft skaper samhold og fellesskap, glede og følelse av mestring!

Vi ønsker Linda lykke til videre med styrkeløftkarrieren!

Du kan følge Linda på Instagram @lindakpowerlifter

Kommentarer

kommentarer