Styrkeløfter Knut Martin: – Konkurranseinstinktet er stort

Knut Martin Haraldsen (25) fra Karmøy er en råsterk styrkeløfter! Han har blant annet verdensrekord i benkpress i junior -93 kg, to gullmedaljer i benkpress fra VM (2015 og 2016) og en andre plass i VM sammenlagt (knebøy, benkpress og markløft) fra 2015. Haraldsen har også to sølvmedaljer fra EM (2015 og 2017), og på EM i 2017 ble han den nest beste juniorløfteren på tvert av vektklassene. I 2018 ble han norgesmester i åpen klasse i -93 kg.

Når Knut Martin ikke trener for å bli enda sterkere så jobber han som medeier på TMK fitness senter, som personlig trener og styrkecoach. I tillegg hjelper han sin kollega Michel Møller med den daglige driften av senteret.

Fortell litt om deg selv?
– Jeg flyttet til Karmøy fra Haugesund for noen år siden sammen med kjæresten min Ruth. Styrkekonkurranser som strongman, styrkeløft og vektløfting har alltid interessert meg, og jeg begynte tidlig å se på slike konkurranser. Det var styrkeløft som fanget interessen min fordi det er så målbart om du har blitt bedre. Løfter du mer enn du har gjort før så har du forbedret det, enkelt og greit. Jeg liker å utfordre meg selv og å jobbe hardt mot målene mine. Konkurranseinstinktet er stort, og gjør nok at jeg tyner meg selv mye før jeg gir meg.

Hvilke løft er du mest stolt av å ha fått til?
Det er 287,5 kg i knebøy, 203 kg i benkpress og 302,5 kg i markløft!

Hvordan trener du for tiden?
Lars Samnøy er landslagstreneren, og jeg får program fra ham. Vi har et veldig bra samarbeid, og han har vært treneren min siden 2014 da jeg kom på landslaget. I skrivende stund har jeg en deload frem mot NM, men vanligvis trener jeg fem til seks dager i uken med fokus på baseløftene. Det blir gjerne knebøy fire til fem ganger i uken, benkpress fem dager i uken og markløft tre til fire dager i uken.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?
For mannen i gata er nok kostholdet mitt ganske kjedelig, ettersom jeg stort sett spiser det samme hver dag. For min del går det helt fint så lenge jeg får i meg det jeg trenger for å prestere optimalt. Jeg prøver å få i meg nok mikronæringsstoffer som jern, jod, vitamin D og så videre. Det går mye i biff og poteter eller ris. De største måltidene legger jeg i forbindelse med trening, fordi det er disse måltidene jeg føler at er viktigst for å få mest mulig ut av treningsøkten. Vanligvis spiser jeg hver tredje time, og har fem måltider om dagen.

Bruker du noen kosttilskudd?
Det jeg bruker er ZMA, kreatin, Omega 3, vitamin D og vitamin C. Hvis jeg har fått i meg lite proteiner en dag hender det at jeg tar en proteinshake.

Hva er målet ditt med treningen?
Akkurat nå er målet uten tvil å bli så sterk som mulig i min vektklasse, og det kommer det nok til å være en god stund fremover. Det ligger også i bakhodet at jeg ønsker å ha en sunn og frisk kropp også. Det er naturligvis mulig å kombinere disse to målsettingene, men man skal ikke legge skjul på at å drive med styrkeløft på et høyt nivå sliter mye på kroppen. Derfor er det viktig å være fornuftig med tilnærmingen til treningen, og det hjelper å ha en dyktig coach og et bra og gjennomtenkt treningsprogram.

Hva er det som motiverer deg?
Det er å kjenne at jeg blir sterkere når og når jeg ser at alle timene som blir lagt ned på trening viser seg i form av flere kilo på stangen. Det er gøy når jeg finner småting i hverdagen som jeg kan gjøre for at det skal gi resultater, som for eksempel at jeg går i ti minutter etter jeg har spist fordi jeg føler at jeg henter meg inn raskere og blir mindre støl neste dag. Jeg sover alltid med øreplugger så jeg ikke skal bli vekket av ting som skjer i huset eller utenfor når jeg sover. Det er sånne ting som kanskje ikke gjør så store utslag hver for seg, men når jeg legger sammen små ting over tid blir det mye til slutt.

Du kan følge Knut Martin på Instagram: @knutmartin94