Styrkeløfter Karen (24) fortsetter å imponere

Merittlisten til styrkeløfter Karen Hesthammer er lang, og den hardtarbeidende 24-åringen kan blant annet skilte med syv ganger norgesmestertittel fordelt mellom junior- og senior-klassen, tre ganger europamester i klasse -52 junior, en verdensmestertittel klasse -52 junior. På seniornivå har hun bronse fra EM og 7.plass fra VM.

Hun ble dessuten kåret til «female equipped lifter of the year» av det europeiske forbundet i 2018. Det er ingen tvil om at det ligger mange sterke løft og store prestasjoner bak disse titlene, men det er løftet på 212,5 kg i knebøy som Karen er aller mest stolt av akkurat nå.

Hvor lenge har du trent styrkeløft?
Jeg fant gleden i styrketrening på videregående, og fordi jeg har et veldig stort konkurranseinstinkt ville jeg trene for å bli sterkest. Derimot er jeg litt dårlig på selvdisiplin, så jeg brukte ett års tid på å strukturere treningene mine før jeg fikk et styrkeløftprogram som jeg kunne følge.

Hvordan trener du for tiden?
Akkurat nå er jeg «off season», og jobber med svakheter. Jeg har hatt samme trener siden 2013, fra jeg kom på juniorlandslaget i styrkeløft. Heldigvis fikk jeg beholde den samme treneren da jeg gikk over i senior fordi han tok over åpen-klasse-landslaget. Nå trener jeg fem dager i uken på Oslo Styrkeløftklubb, etter jeg har vært på skolen. Jeg studerer til bachelor i tannpleie på Universitetet i Oslo.

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Bruker du noen kosttilskudd?
Kostholdet mitt er enkelt. Jeg er glad i havregryn, melk, egg og brødskiver med ost og skinke. Det er vel et erkenorsk kosthold, kan man si. I styrkeløft er det vektklasser, så jeg holdt lenge klasse 52 kg, men for ett år siden valgte jeg å gå opp til 57 kg-klassen. Dette gjorde jeg som et skadeforebyggende tiltak i tillegg til at jeg håper det vil gjøre meg sterkere langsiktig. Det var ikke noe annet jeg endret enn mengden jeg endret i kostholdet. For tiden bruker jeg ingen kosttilskudd.

Hva er målet ditt med treningen?
Målet mitt med treningen er selvfølgelig å bli sterkere. Styrkeløft er gøy fordi det er målbart og jeg føler meg bedre etter jeg har trent. Jeg har aldri vært spesielt glad i å trene kondisjon, men liker å bruke kroppen. Da ble styrketrening et naturlig valg. Per dags dato er jeg på landslaget og satser derfor på å konkurrere internasjonalt. Om jeg ikke skulle satset lenger, hadde jeg nok likevel fortsatt å trene knebøy, benkpress og markløft fordi det er effektive øvelser for å trene hele kroppen.

Hva er det som motiverer deg?
Som nevnt er styrkeløft en veldig målbar idrett. Jeg synes det er motiverende at kroppen på en måte er et prosjekt man bruker lang tid på å jobbe med. Jo mer man jobber med et prosjekt, jo mer glad blir man i det, og det blir litt det samme som styrketrening for meg. Kjappe løsninger kan gi en kortvarig glede, men fungerer ikke som noe annet enn erfaring i det lange løp. Dette gir meg også mestringsfølelse, øker tålmodigheten min, gjør meg bestemt og sterk fysisk og psykisk.

FOTO: Heinrich Janse van Rensburg

Vi ønsker Karen lykke til videre med satsningen!

Du kan følge den sterke dama på Instagram – @styrkekaren

Kommentarer

kommentarer