Strongmanknuts superdrikk: Vitamin-bomben

Liker du grønnsaker? Det er kanskje ikke alle du synes smaker like godt, men inntak av grønnsaker er viktig for å sikre at du får i deg nok vitaminer og mineraler.

Derfor har jeg utviklet min egen vitamindrikk: Vitamin-bomben.  De siste to årene har jeg hatt et ekstra fokus på kosthold.  Jeg har spist mer ren mat og mindre junk food.

Jeg har drevet med strongmantrening i 10 år og når det gjelder mat så har det vært kanskje en ting jeg ikke har fått til så bra som jeg får til nå; nemlig det å få i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kosten. Jeg er veldig glad i brokkoli, men ellers synes jeg ikke at jeg har funnet noe som passer så godt med de varme måltidene mine. I løpet av dagen spiser jeg tre varme måltider og da er det ikke så fristende med brokkoli til alle disse måltidene. I tillegg er jeg nok litt kresen.

Jeg har slitt en del med betennelser og lav energi i perioder. Jeg begynte å lese og skjønte fort hva som egentlig kunne være problemet. Nemlig at jeg måtte skjerpe meg når det gjaldt inntaket av grønnsaker. Men samtidig var jeg nervøs for at det å øke inntaket av grønnsaker kunne bidra til mindre appetitt og dermed føre til at jeg ikke ville klare å spise de store mengdene med mat som jeg spiser.

Da fikk jeg en knallgod idé! Jeg kunne jo drikke grønnsakene og slik fant jeg opp oppskriften til det jeg kaller for «Vitamin-bomben».

Ingredienser: 
2 dl tranebærjuice
1/2 appelsin
En håndfull med spinat
En håndfull med stangselleri
1/4 rød paprika
5 stk isbiter

Ha alle ingrediensene i en blender og lag en drikk med så smooth konsistens som mulig. Selv om du kanskje ikke er så fan av smaken den første gangen så blir du vant til den. Selv har jeg drukket denne vitamin-bomben regelmessig i 3 uker nå, og jeg kjenner det er flere som har gjort det samme, og vi opplever helt klart at dette gir oss positive effekter.

Hva som gjør denne vitamin-bomben så super?
Her får du en kombinasjon av grønnsaker og frukter som bidrar med store mengder viktige vitaminer og mineraler. De ulike ingrediensene kan gi deg bedre tarmflora, styrke immunforsvaret, forebygge hjerte- og karsykdommer og forebygge leversykdom.

Her får du en oversikt over de ulike ingredisene og hva de gjør i kroppen:

Tranebærjuice
Tranebær inneholder et stoff som gjør at E.colibakterien ikke fester seg i blæreveggene. Tranebær kan forebygge urinveisinfeksjon og er en god kilde til blant annet fiber og vitamin C.

Stangselleri
Stangselleri bidrar med både A-vitamin, E-vitamin, C-vitamin og B-vitaminer. Grønnsaken inneholder også viktige mineraler som kalium, magnesium, sink og fosfor. Selleri kan forebygge mot høyt blodtrykk og høye kolesterolnivåer. Det sies også at selleri er effektivt for å behandle gallestein og nyrestein, samt leddproblemer som revmatisme og gikt. Selleri har et høyt innhold av flavonoider som kan være betennelsesdempende og styrke immunforsvaret.

Rød paprika
Denne grønnsaken har blant annet et høyt innhold av vitamin C og fiber. Paprika er også proppfull av vitamin A i form av betakaroten og er en god kilde til vitamin B6.

Spinat
Denne supergrønnsaken er full av kostfiber, vitamin A (betakaroten), B-vitaminet folat, vitamin C, vitamin K og kalium. Den er også en god kilde til vitamin E, B6, kobber og magnesium.

Appelsin
Denne kalorifattige frukten er en ypperlig kilde til blant annet vitamin C og kostfiber.

KILDER:
www.bama.no
www.frukt.no
https://www.nrk.no/livsstil/tranebaerjuice-mot-urinveisinfeksjon-1.8239104
https://veientilhelse.no/selleri-sine-fantastiske-helbredende-egenskaper/