Strongmanknuts ferietips om trening og kosthold

Det er sommerferie og jeg ønsker å dele noen tips når det kommer til kosthold, hvile og trening om sommeren.

Vi alle er ulike og vi vet selv best hva vi trenger når det blir ferie. Jeg mener at de 3-4 ukene man har fri, er det veldig viktig å lytte til kroppen. Skal du ha solide treningsresultater på lang sikt bør du respektere ferietiden og ikke stresse.

Om du ønsker å hvile så starter du med det. Blir du rastløs når det har gått en stund, så anbefaler jeg at du trener det du synes er gøy, for eksempel en fjelltur i solen eller sandvolleyball. Eller kanskje du ønsker å trene litt dips og pullups i parken? Hvis du er like sprø som meg som synes strongman er gøy i solsteiken så tar du ut strongmanutstyret og kjører dekkvelt, farmerswalk og diverse utendørs.

Jeg opplever at enkelte synes det er ekstra kult og stas å fremme treningene sine på sosiale medier for å få frem at dem ikke tar pauser i feriene.

Det er flott om de finner glede i treningen selv i ferien. Jeg er ganske aktiv selv om sommeren da jeg stort sett har oppkjøring til finalen i «Norges Sterkeste Mann» å trene mot. Men det er viktig for meg å få frem at vi alle er forskjellige og at hvis man skal få gode resultater over lang tid må man nyte ferietiden.

I ferien så kan man si «Jeg vil trene», og aldri si «jeg trene». Så lenge du finner glede i treningen så kan du trene mye i ferien!

Så mener jeg det også er viktig å kose seg. Er du aktiv i ferien bør du ha ekstra fokus på å få i deg tilstrekkelige mineraler og inntakt av salt. Jeg bruker ZMA som inneholder zink og magnesium, og opplever at dette motvirker kramper og gir økt restitusjon.  Søvn er ofte mangelvare og da kan ZMA gi deg dypere søvn. Jeg tar ofte en kapsel mer på de varme dagene. Husk å drikk nok vann! Tørre muskler restituerer seg dårlig og man får økt fare for betennelser, noe som kan gå utover styrkefremgangen.

Dette var mine meninger og erfaringer når det kommer til trening, hvile og kostholdet om sommeren. Nyt ferien din!