Strongmanknut: For mye eller for lite salt?

Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere om mitt forhold til salt. Og hva salt kan gjøre med treningsresultater og restitusjon.

Salter du maten, smaker den ofte bedre, men salt gjør så mye mer enn å få frem smaker. Salt kan gi økt restitusjon og bedre resultater på trening! Før jeg går videre med dette så ønsker jeg at alle følger Helsedirektoratet sine anbefalinger som er: Anbefalt nivå for befolkningens kosthold i et kortere tidsperspektiv og til bruk ved planlegging er 6 gram salt per dag (tilsvarer 2,3 gram natrium per dag).

Dette gjelder for gjennomsnittet i Norge og når man trener mye er man lenger ikke som gjennomsnittsmannen eller gjennomsnittskvinnen. Gjennomsnittet i Norge trener ikke fem dager i uken, men det gjør gjerne du?

De fleste vet at når man trener hardt trenger du flere kalorier på de dagene, enn de du ikke trener. Da kan man for eksempel spise mer karbohydrater på treningsdagene – både gjerne før, under og etter økten. Det ikke alle er klar over er at det samme gjelder salt. Når man trener hardt og svetter mye, skiller kroppen ut salter og kroppen mister mye væske. Kroppen trenger en god væskebalanse for at musklene skal kunne prestere bra og restituere riktig. Da må du på samme måte som med karbohydrater, fylle på med salt og væske. Da får du opprettholdt en god væskebalanse. På kortere økter trenger du vann og karbohydrater.

Glemmer du å få i deg nok salt er det ikke sikkert vannet du drikker vil binde seg i kroppen. Musklene blir tørre og trøtte. Du tisser ut en del av vannet som du har drukket. Du blir slapp og mister trykket. I værste fall kan du få muskelkramper, svimmelhet og nerveproblemer.

Mitt forhold til salt: Jeg veier 116kg og er godt over gjennomsnittet tung. Jeg ligger på 7-12 gram salt dagen. Det kommer an på hvor aktiv jeg er. Jeg har aldri hatt noen dårlige verdier hos legen. Jeg går til legen to ganger i året for å sjekke blodtrykk, lever verdier, nyrer, stoffskifte, kolesterol osv. Dette er en rutine jeg har på grunn av at jeg må ha kontroll over helsen min siden jeg velger å veie så mye for å bli god i strongman.

Jeg kan ikke følge rådene som blir gitt til gjennomsnittet. Jeg må spise 4500- 5000kcal dagen og ha et større saltinntak. Tidligere så var jeg ikke oppmerksom på dette med salt. Så jeg hadde flere ganger hvor jeg var svimmel på trening etter å ha kjørt markløft. Jeg fikk kramper når jeg skulle tøye på trening. Jeg slet også med energien på lengre økter. Det nytter ikke med en knallgod PWO om væskebalansen din er dårlig rett før du skal trene. Det beste er en god PWO, mye væske, litt salt og karbs før trening. Halveis i økten tar jeg salttabletter på trening i lag med recovery gummies og vann. Så spiser jeg en proteinbar i bilen på vei hjem og en god biff med ris når jeg kommer hjem, med salt på!

Tenker du over saltinntaket ditt?

Kilder:
https://aktivtrening.com/sunn-livsstil/derfor-bor-du-spise-mer-salt
https://www.olympiatoppen.no/fagstoff/idrettsernaering/faktaark/page1933.html
https://helsedirektoratet.no/folkehelse/kosthold-og-ernering/neringsstoffanbefalinger-#salt