Stine (26) sikter mot VM i styrkeløft

26 år gamle Stine Liverød bor i Sandefjord og er halvveis i sykepleierutdanningen. Fra før av er hun utdannet regnskapsfører, men jobber som nattevakt på en avdeling for syke barn. Hun er en råsterk styrkeløfter, og på regionsmesterskapet i styrkeløft satte hun norgesrekorden i knebøy i vektklassen -72 kg med et løft på hele 186 kg!

– Dette er den prestasjonen som jeg er aller mest stolt av! Det var en skikkelig herlig følelse å få opp den vekten, sier Stine.

Fra før av har 26-åringen to bronsemedaljer fra NM i styrkeløft, en gullmedalje fra NM i benkpress og en bronsjemedalje fra vesteuropeisk mesterskap. Alle plasseringene er fra klasse -72 kg, åpen kategori og utstyrsfritt.

Fortell litt om deg selv?

– Jeg er en ganske stille og rolig jente, som liker å være hjemme uten altfor mye på planen. Utenom treningen liker jeg å stelle hjemme, sy klær, lage mat og være typiske «husmor». Jeg har et vanvittig stort konkurranseinstinkt og er en mattenerd, så det brukes mye tid på planlegging og analysering av trening og løfting. Jeg bruker såpass mye fysisk tid på trening og mental kapasitet resten av dagen at jeg av og til føler jeg trenger noe annet for å koble av. Da er det perfekt å sette seg ned med symaskinen for å gå inn i en annen boble. Jeg har en tendens til at det jeg driver med kan bli altoppslukende, det tenker jeg kan være positivt så vel som negativt til tider.

Hvordan trener du for tiden?
– Jeg får treningsprogram av landslagstrener Lars Samnøy, og følger disse. Programmene er basert på RPE, så det eneste jeg trenger å gjøre selv er å justere opp eller ned på vektene som skal løftes. For tiden trener jeg fem dager i uken, og skal i gang med nytt mengdeprogram etter en vellykket oppkjøring til regionmesterskapet som ble arrangert i midten av februar.

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Bruker du noen kosttilskudd?
– På kostholdsfronten får jeg fantastisk hjelp av Svein Gjøsund. Nå mellom NM og RM har jeg vært i et relativt stort kalorioverskudd for å få mest mulig utbytte av treningen. Dette har uten tvil vært en svært viktig faktor for at jeg kunne øke totalen min med 21 kg på kun 4 måneder. Kostholdet er basert på helt vanlig, sunn mat. Jeg spiser rundt en kilo frukt og grønt hver dag, passer på å få i meg rikelig med fiber og nok proteiner, men finner gjerne plass til en sjokoladebit eller litt is også. Jeg skal jo holde meg innenfor en vektklasse, så det er greit å ha litt oversikt over hva jeg spiser. Jeg bruker kun kreatin og Omega 3 som fast kosttilskudd, og D-vitamin i vintermånedene. I tillegg bruker jeg magnesium ettersom jeg sliter litt med kramper i bena.

Hva er målet ditt med treningen?
– Målet nå er å få muligheten til å løfte internasjonalt. Vi er i dag fire jenter i min vektklasse som har VM-kravet, så konkurransen er beinhard. Jeg kan bare gjøre mitt beste, og håpe på at jeg etterhvert får tilliten til å få representere Norge. Konkurrentene får jeg ikke gjort så mye med. Hva gjelder egen løfting så er hovedmålet mitt å løfte 200 kg i utstyrsfri knebøy, helst som første norske kvinne uansett vektklasse, men det er mulig det blir litt for optimistisk. Verdensrekorden i min klasse ligger i dag på 200 kg, så klart det hadde vært veldig kult å løfte et tall svært få andre klarer. Når det gjelder totalen (knebøy, benkpress og markløft sammenlagt) jakter jeg på magiske 500 kg totalt. Akkurat nå har jeg 471 kg, så det nærmer seg sakte, men sikkert.

Hva er det som motiverer deg?
– Det er litt vanskelig å svare på egentlig, men det er jo selvfølgelig det å bli sterkere. Det å se fremgang og at mål forflytter seg oppover. Jeg hadde aldri i min villeste fantasi sett for meg at jeg noen gang skulle løfte 186 kg knebøy, og nærme meg 200 kg for tre år siden da jeg deltok på mitt første stevne. Den gang løftet jeg 100 kg i knebøy. Jeg er nok heldig med at jeg er veldig sta, for jeg hadde et helt år (fra oktober 2017 til oktober 2018) med tilnærmet ingen motivasjon. Da var det eneste som dro meg på trening tanken om at det vil gi resultater til slutt, om jeg så måtte vente lenge. Jeg har hatt mål om å sette norgesrekorden i knebøy i over to år, så da kunne jeg ikke gi meg heller.

Stine mener det er viktig å tenke at du kan komme så langt du bare vil, du må bare finne riktig vei.

– Selv har jeg alltid elsket sport og har hatt et stort ønske om å prestere bra i en idrett. Jeg var dessverre litt uheldig da vår herre delte ut helsekortene for livets gang. En medfødt hjertefeil har ført til at jeg aldri har fått til noe som helst i mine unge år. Jeg ble bedt av flere på håndballaget om å slutte fordi jeg hemmet resten av laget, og ble alltid valgt sist i lagdelingen i gymtimene. Det er ikke før nå i voksen alder at jeg har følt på idrettsglede og mestringsfølelse. Det unner jeg flere å oppleve!  Det jeg vil fram til er at hvis du virkelig ønsker å prestere på topp, så må du velge litt ut fra de kortene du har å spille med. Jeg kan ikke forvente å prestere tipptopp innen kondisjonsidrett med det fillete hjertet mitt, og ikke alle kan forvente å bli best i styrke- og kraftidrett, vi har forskjellige utgangspunkt som må tas høyde for når man setter seg mål. Det er selvfølgelig også helt innafor å drive med akkurat det du liker best selv, selv om du ikke er den aller beste.

Du kan følge Stine på Instagram: @stineliverod

Kommentarer

kommentarer