Steinar Nilsen – fra operasjonsbordet til NM i kroppsbygging

Steinar Nilsen ser på seg selv som en fyr som er beinhard, både i hode og kropp, og som er målrettet, bevisst og detaljorientert. Når man hører historien hans så er det lett å forstå at hardangerdølingen tenker løsningsorientert på tross av motgang.

Steinar er 50 år, bosatt i Sandnes og arbeider som prosjektingeniør i ConcoPhillips. Han konkurrerer i Classic bodybuilding og bodybuilding.

Meritter innen kroppsbygging:
1997 – 2. plass Sørlandsmesterskapet i kroppsbygging -80 kg
2000 – 1. plass Sørlandsmesterskapet i kroppsbygging -80 kg
2015 – 4. plass NM i classic bodybuilding master
2018 – 1. plass Gardermoen Open bodybuilding master

Skadene satte stopper for videre satsning
Steinar konkurrerte i kroppsbygging i 1997 og 2000, men skader hindret ham i å fortsette. Neste konkurranse ble NM 2015, halvannet år etter han byttet ut hoftene med proteser. Egentlig var planen videre å konkurrere i NM i 2017, som en 50-års gave til seg selv, men det måtte utsettes på grunn av en større ryggoperasjon i januar 2017. Målbevisst som Steinar er så ga han ikke opp, og kom seg endelig på scenen igjen i høst, der han også vant sin klasse.

Nå er det full fokus på NM i Kroppsbygging og Fitness 2018 som går av stabelen siste helgen i september.

– Fordi jeg ikke har en NM-medalje er det målet mitt i år, smiler Steinar.

(Foto: Jon Klasbu)

Flere tunge perioder
Steinar forteller at selv om han er viljesterk så har han flere ganger fått kjenne på motgang. Våren 2002 fikk han nakkeprolaps og måtte ha et opphold i treningen på noen måneder. Han begynte å trene igjen, men fikk en enda større nakkeprolaps den samme høsten, og han ble helt slått ut. All styrketrening ble lagt på hylla, og det ble påvist nerveskader i høyre skulder, og også noe i armen og i den store brede ryggmuskelen.

– Ett år uten trening resulterte i en lite hyggelig kroppsvekt og jeg var rett og slett småfeit, sier Steinar.

– Da prøvde jeg meg på spinning, og ble hekta! Ett år senere var jeg 20 kilo lettere og sykkelfrelst. Jeg ble spinninginstruktør og syklet en rekke turritt.

Utslitte hofter
Våren 2012 begynte hoftene til Steinar å si ifra. Han fikk vite at han hadde beinlengdeforskjell, og fikk justert både sykkel og sko.

– Jeg fortsatte med syklingen, men sent i 2012 var smertene så store at jeg måtte kaste inn håndkleet. Sommeren 2013 hadde jeg problemer med begge hoftene, og den samme høsten fikk jeg vite at begge leddene var utslitte og måtte byttes, forteller 50-åringen.

– Det var en sjokkbeskjed, men måtte gjøres. Fordi ventetiden på operasjon var hele fem måneder tenkte jeg at jeg måtte ha noe å gjøre i mellomtiden. Da tenkte jeg at jeg kunne prøve meg på å trene med vekter igjen, etter mange års fravær. Kroppen min er nødt til å ha en eller annen form for trening! Jeg merket i oppstarten at jeg enda var preget av nerveskaden fra nakkeprolapsen, men at det var betydelig bedre. Jeg trente stort sett en side av kroppen av gangen, og lot den svakeste siden styre antall repetisjoner og belastning. Selv om jeg gikk med krykker den siste delen av 2013 var jeg på gymmet fire-fem dager i uken likevel.

(Foto: privat)

Så var det ryggen sin tur
Hoftene ble byttet ut i januar 2014 og opptreningen startet umiddelbart. Bare tre uker senere fikk han plager med isjassmerter på høyre side. Etter en nærmere sjekk av ryggen ble det funnet skader i den nederste delen; da ryggen fikk mer belastning med nye hofter kom prolapsen. Opptreningen fortsatte, og smertene roet seg ned. Samme sommeren kom isjassmerter på høyre side, og disse var så ille at krykkene måtte frem igjen.

– Den høsten ble jeg operert for prolaps. Og som om ikke det var nok så opererte jeg brokk over navlen i 2015, og fikk satt inn to nye mellomvirvelskiver i titan i korsryggen i januar 2017, forklarer Steinar.

Opptreningen etter den siste ryggoperasjonen gikk over all forventning.

– Legen hadde aldri opplevd liknende progresjon. Jeg var i kjempeform tre måneder etter operasjonen. Jeg plages fortsatt av noe ubehag, men går jevnlig til behandling og trener fornuftig, fortsetter kroppsbyggeren.

(Foto: Gudlaugur Gudmundson)

Motivasjon

– Jeg har to barn, og datteren min har en alvorlig diagnose som heter Rett syndrom. Hun er 12 år gammel, men har en 9 måneder gammel babys ferdigheter. Hun har ikke språk og må ha hjelp til alt. Å bytte bleie på et barn på 33 kilo krever sine løft. Treningen har vært mitt fristed, og min mentale hygiene til å bygge opp overskudd. Datteren min trenger en sterk far, og derfor lå det også i kortene for meg at treningsformen som tiltalte meg mest var styrketrening, forteller Steinar.

– Ett av forbildene mine er Arnold Schwarznegger, som har en inspirerende stå-på-vilje for å klare å lykkes. Mitt råd til andre er å finne noe som skaper en indre motivasjon, og realistiske mål. Det handler om å skynde seg langsomt med gode delmål underveis. Jeg legger de fleste av mine planer på egenhånd, men spør om råd underveis. Det har vært viktig for meg at min kone har forstått både målene mine og behovet og viktigheten av treningen.

Når det gjelder trening så har Steinar alltid vært glad i å trene bein, med øvelsen beinpress som favoritt.

– Men nå må jeg være forsiktig, og bentreningen er kraftig redusert, men beina er ikke så verst allikevel. Jeg er glad i å trene rygg, og har nettopp begynt å trene korsryggen igjen etter den siste operasjonen. Hoftene tåler godt kondisjonstrening med sykkel og ellipsemaskin, så det trener jeg. Motivasjonen er høy, og jeg regner med å måtte legge med på to kondisjonsøkter om dagen i forkant av konkurranse, forklarer han.

Den spreke tobarnspappaen trener hver dag, og trener en kroppsdel en gang i uken, med unntak av ryggen som trenes to ganger.

(Foto: Gudlaugur Gudmundson)

Kostholdet
Ifølge Steinar er kostholdet helt essensielt for å få resultater. Han kjenner at kroppen responderer mye bedre på trening når han spiser bra.

– Nå er jeg på konkurransediett, og jeg spiser vanligvis fem måltider om dagen. Til vanlig består frokosten av havregrøt med blåbær og lett yoghurt, en proteinshake, Udo´s Choice, vitaminer og mineraler. Lunsjen på jobb varierer, men jeg velger noe som inneholder godt med proteiner. Mellommåltid er en proteinshake og frukt. Middag er noe med kylling eller fisk. Etter trening blir det proteinpannekaker. Mange spiser riskaker, men det smaker som isopor og jeg skal være i stor nød hvis det skal gå ned!

Vi ønsker Steinar lykke til i nye konkurranser!

(Foto: Gudlaugur Gudmundson)

 

Kommentarer

kommentarer