Status påsken 2019

Sist jeg oppdaterte på hvordan jeg trener, så skrev jeg om at jeg hadde blitt bedre trent på kort tid fordi forutsetningene for å få utbytte av treningen hadde blitt mye bedre. Siden da har jeg fortsatt trent veldig bra, og motivasjonen har generelt vært sterk.

Det er gøy å kjenne at treningen fungerer og at jeg stadig blir bedre, enten i form av at jeg mestrer nye øvelser, gjør flere repetisjoner på en høyere vekt enn tidligere eller at jeg håndterer et større treningsvolum enn før.

Jeg har en styrkekløfttrener i Drammen styrkeidrettslag, som er klubben jeg trener i. Han legger opp programmet mitt så jeg skal komme i best mulig form til NM som er i slutten av juni. På veien din er det variasjon i hvor mye volum jeg har fra uke til uke (antall sett og repetisjoner), og det varierer også hvor tungt eller lett jeg trener. Akkurat nå er jeg gjennom en uke som jeg har vært veldig spent på om jeg kom til å klare! Sist jeg hadde en liknende treningsuke, før jul, så klarte jeg faktisk ikke å gjennomføre. Dette er en uke med mange arbeidssett (ni sett på gradvis høyere vekter i knebøy og markløft) og tyngre vekter enn jeg har hatt så langt denne oppkjøringen. Forrige gang måtte jeg hoppe over flere av settene for å klare å løfte toppsettet.

Denne uken var det ikke noe problem.

Det var gøy å kjenne at kroppen faktisk har tilpasset seg til å håndtere et større treningsvolum. Det ga meg også en stor mestringsfølelse å kjenne at jeg klarte å løfte relativt tunge vekter etter åtte arbeidssett. Det gjør meg selvsagt nysgjerrig på hva jeg kan klare å løfte etter å ha toppet formen og skal teste hva jeg kan løfte som mest i én repetisjon av knebøy, benkpress og markløft.

Kostholdet har vært bra de siste ukene. Jeg har spist mye mat, og hatt ekstra fokus på å spise nok protein hver dag.

Det er et bevisst at jeg velger å ligge et par kilo over vektklassen min fordi jeg tror det er gunstig å trene så tung som mulig, og heller kutte litt vann for å klare vekten på konkurranse. På den måten kan jeg spise mer mat i treningsperioden og ha litt mer polstring når jeg skal løfte tungt. Nå er det tre uker til regionsmesterskapet i benkpress, så da kommer jeg til å bli litt bevisst på det jeg spiser for å ikke måtte kutte for mye til konkurransen. Da går jeg over på «fitnessmat» der måltidene først og fremst består av råvarer (som for eksempel kjøtt, olje, grønnsaker og ris) i stedet for matretter med mange ingredienser og som man gjerne kan spise litt mer enn det man trenger av fordi det er så smakfullt.

Målet med regionsmesterskapet i benkpress er å få ny personlig rekord. Det vil si at jeg må løfte og få godkjent 75 kilo eller mer.

Kommentarer

kommentarer