Sommerkroppen, eller? (Del 1)

Del 1 – er det egentlig så viktig å gå ned i vekt?

Nå som påsken er over er det mange som begynner å tenke på at sommeren er like rundt hjørnet. Som online coach har jeg merket at etterspørselen øker spesielt på denne tiden av året.

Det jeg ofte stusser over når jeg får henvendelser er at de som ønsker hjelp er så utrolig flotte som de er, og hadde (i mine øyne) ikke trengt å gå ned «de siste kiloene» før sommeren. Selvfølgelig forstår jeg at det er hvordan de føler seg, og har det med seg selv som er viktig. Hvis noen tror at de kan få det bedre med seg selv ved å gå ned et par kilo eller å trene knebøy fire dager i uken så er det helt fint. Dessuten er det kult å bli sterkere, og både lære og mestre nye ting.

Men kan vi ikke begynne prosessen mot sommerkroppen med nettopp det å føle seg bra og ha det bra med seg selv?

Før du legger slagplanen for «Beach 2018» så bør du stille deg selv disse spørsmålene:

  • Kommer jeg til å få det bedre med meg selv hvis jeg når de målene jeg ønsker meg?
  • Kommer veien til målet til å bidra med noe positivt, fremfor noe kjipt?
  • Hva skjer etter jeg har nådd målet mitt?

Når noen sier at de ønsker å gå ned et visst antall kilo frem til sommeren så innebærer det hos de aller fleste (hvis de har et relativt normalt aktivitetsnivå og kosthold) at de er nødt til å gjøre noen endringer i kostholdet, treningen og eventuelt i hverdagen, for å nå målene sine. Flere jeg har hjulpet har underveis skjønt at det som måtte til ikke var verdt det allikevel. Så har vi modifisert målsettingen, kostholdet og treningen til noe som heller er holdbart over tid.

Det ikke uvanlig at målene som blir satt ofte er for ambisiøse og uspesifikke, og at det ikke er full forståelse for hva det innebærer å nå målet. Derfor anbefaler jeg heller at du setter deg flere små, oppnåelige mål som du fordeler over en lengre periode.

Hvis det er ting i livet ditt som du ikke er fornøyd med, eller det er noe annet enn tallet på badevekten som gjør at du ikke føler deg bra, så er det kanskje i den enden du skal starte. Har du det ryddig i livet ditt er det også lettere å ta tak i andre ting, som for eksempel å endre kostholdsvaner eller treningsrutiner.

Du kan gjøre denne øvelsen for å få en pekepinn på hva som er viktig for deg, og som kan hjelpe deg til å prioritere i hverdagen din:

Skriv ned en liste med ti adjektiver eller egenskaper som du har, eller som du skulle ønske at du hadde. Dette er egenskaper som du har når du er på ditt aller beste, og har det godt med deg selv både mentalt og fysisk. Eksempler er «en god søster», «nysgjerrig», «uthvilt», «rolig», «overskudd», «glødende» og «tid til meg selv og de jeg bryr meg om». Hvis du ser at listen din inneholder ord som ikke har noe med hvordan du ser ut å gjøre, så er det kanskje lurt å fokusere tid og energi på de egenskapene som du ønsker å forbedre, arbeide med eller oppnå.

Dette kan sette litt perspektiv på tidsbruk (og tankevirksomhet) og hvordan du prioriterer i hverdagen for å ha det bra med deg selv.

 

Kommentarer

kommentarer