SoMe-detox

Dere som følger meg i sosiale medier har kanskje lagt merke til at det ikke har vært så mye aktivitet fra min side den siste tiden. Jeg bestemte meg for å ta pause fra Instagram i en uke, og etter denne uken har jeg brukt det i mindre grad enn før. Snapchat har jeg sluttet helt med.

Grunnen til at jeg sluttet med Instagram er at jeg ble lei av å se hvordan andre mennesker fremstiller livene sine. At jeg aldri vet hva som er ekte eller hva som er fake. Jeg var nysgjerrig på å finne ut av i hvor stor grad jeg blir påvirket av andre gjennom sosiale medier, hvor mye det påvirker valg jeg tar og hvordan det får meg til å føle meg (på godt og vondt). Når det kommer til hvordan jeg kan «holde meg oppdatert» på hva som skjer så er jeg helt sikker på at nyheter eller informasjon (eller sladder…?) som angår meg på en eller annen måte når meg uansett.

Å ikke kommunisere med venner over Snapchat eller Instagram øker fokuset på å treffes ansikt til ansikt, noe jeg synes er mye hyggeligere. Da kan vi ha ordentlige samtaler og respondere på det som blir sagt med ekte ansiktsuttrykk, følelser og ord, i stedet for likes og smileys.

Den tiden jeg tidligere brukte på å scrolle, kommentere og snappe bruker jeg nå på å lese og lære, eller å slappe ordentlig av. Jeg ser på TV-serier eller dokumentarer i stedet for å sitte med telefonen, og får derfor både underholdning og en sammenhengende historie i stedet for fragmenter av veldig mange personer sine (ekte eller uekte) historier. Det er nettopp disse bruddstykkene, ett bilde med litt eller ingen tekst, som jeg synes blir slitsomt i lengden. Det blir for mange inntrykk til å fordøye og bearbeide.

Akkurat nå har jeg ikke så mye jeg ønsker å formidle selv gjennom Instagram. Jeg ser at det jeg legger ut ikke er representativt for hvordan hverdagen min og livet mitt faktisk ser ut, men det håper jeg at de som følger meg forstår. Fremover har jeg lyst til å knytte mer tekst og budskap til det jeg publiserer, og kommer blant annet til å bruke Bedre Trent som en plattform for dette.

Jeg trodde faktisk at det skulle være vanskeligere å holde seg unna enn det har vært, og er glad for at jeg ikke var så avhengig som jeg fryktet.

Her er noen tips til deg hvis du vil begrense bruken av sosiale medier:
Slutt å følge kontoer som gir deg negative følelser.
– Ha egne tider på dagen der du «får lov» til å scrolle, som for eksempel på toget eller bussen på vei til skole eller jobb.
– Logg deg av kontoen din, så terskelen for å «bare sjekke» blir høyere.
– Si i fra til venner at du kommer til å begrense bruken i en periode, og be de heller kontakte deg på den måten du foretrekker.
– Finn noe meningsfullt å erstatte tiden på sosiale medier med.

Etter en liten pause, eller periode med redusert bruk, er det kanskje lettere å kjenne på hva slags forbruk du egentlig ønsker å ha.

Kommentarer

kommentarer