Slik øker du forbrenningen

Her får du 4 tips til hvordan du øker forbrenningen din!

1) Innta færre kalorier fra mat og drikke
Dette punktet er vel ganske logisk. Forbrenning handler enkelt forklart om kroppens energiforbruk. Enten vi er i hvile eller i aktivitet trenger man en viss mengde energi for å holde kroppens fysiologiske prosesser i gang. Denne energien får vi ved å innta mat og drikke. Når du spiser færre kalorier enn det du forbrenner over tid så må kroppen etter hvert hente energi fra fettreservene i kroppen. Det finnes mange mat- og drikkeprodukter som er perfekt når du ønsker å redusere på kaloriene samtidig som du har god variasjon i kostholdet ditt. Med kalorivennlig syltetøy, og sauser og siruper med få kalorier får du god smak i måltidene dine uten å måtte bekymre deg for kaloriinnholdet. Er du glad i pasta og ris bør du sjekke ut disse kalorifrie variantene. Trenger du et energikick i løpet av dagen er sukkerfrie energidrikker som for eksempel Nocco et perfekt alternativ. Alle variantene fra Nocco inneholder i tillegg L-Carnitine for å påskynde fettreduksjon.

2) Øk aktivitetsnivået ditt
Ett av de enkleste grepene du kan gjøre for å øke forbrenningen din er å øke aktivitetsnivået. Når du er i bevegelse øker du kroppens energiforbruk og dermed øker også forbrenningen. Når det gjelder trening så legg inn både styrkeøkter og kondisjonstrening. Styrketrening vil sørge for at du bygger og opprettholder muskelmasse, mens kondisjonstrening vil være smart for å bidra til at du får et høyere energibruk. Kroppen bruker hovedsakelig fett som energikilde under trening med lav intensitet, det vil si en treningsform som varer lenge og som ikke øker pulsen nevneverdig. Uansett er  det viktig å huske på at det ikke er slik at kroppen enten forbrenner karbohydrat eller fett selv om man gjør endringer på treningsintensitet. Det vil alltid være glidende overganger og individuelle forskjeller, og det viktigste vil uansett være å øke ditt totale aktivitetsnivå. I tillegg til selve treningsøktene vil det derfor være gunstig å øke hverdagsaktiviteten. Gå tur, bruk sykkelen til jobb og småærender, stå mer oppreist, ta trappen i stedet for heis, lek med barna, gjør husarbeid og så videre.

3) Det lille ekstra
I dag finnes det flere fettforbrenningsprodukter på markedet som kan hjelpe deg med å kickstarte fettforbrenningen. L-Carnitine er designet for å omdanne fett til brennstoff. Med  L-Carnitine kan kroppen enklere frigjøre mer fett fra fettlagrene, dette betyr at musklene ikke brytes ned som en alternativ energikilde, men at mer av energien som forbrukes kommer fra dine fettlagre. Trenger du et energikick samtidig som du vil øke fettforbrenningen vil brustabletten E-Burn med L-carnitine og koffein være et smart alternativ. Dette kosttilskuddet kan bidra til å mobilisere fett under aktivitet. Med Rapid Burn forbedres kroppens evne til å bruke fett som energi og du vil oppnå en langt mer effektiv fettreduksjon. Med CLA kan du forbedre balansen mellom fett og muskler. CLA er forkortelsen for konjugert linolensyre, en fettsyre som trigger kroppen til å frigjøre fett. Den anbefalte daglige mengden CLA bidrar til forbedret fettreduksjon da den øker utskillelsen av fett fra kroppens fettlagre når du er på en lavkaloridiett. Virkningene av CLA er veldokumenterte og anerkjent.

4) Gjør målinger
Når målet er å øke fettforbrenningen så er det greit å følge med på at det faktisk er fett man mister, og ikke muskelmasse. Da er det lurt å måle fettprosenten. Med en fettkaliper kan du måle tykkelsen på en hudfold som også måler underliggende fettvev. Ved å foreta slike målinger på nøkkelpunkt rundt om på kroppen, som ifølge undersøkelser viser seg å være representativ for hele kroppens fettmasse, så er det mulig å regne ut en persons tilnærmede fettprosent. Du kan også bruke et målebånd for å se hvordan figuren endrer seg. Sentrale områder som bør bli målt er midjemål, armer og lår. Ved å sjekke fettprosenten og centimeter-mål jevnlig så kan du få et tydeligere bilde over hvordan formen utvikler seg!

Kommentarer

kommentarer