Slik måler du fettprosenten

shutterstock_177626624Ikke se deg blind på kun vektnedgang når du skal miste fett. Det er viktig å følge med på at det faktisk er fett man mister, ikke muskler. Har du begynt å trene vekter så vil en naturlig økning av muskulaturen si at du kanskje stagnerer eller går litt opp i vekt, men på samme tid kan fettprosenten bli lavere. Den eneste sikre måten å kontrollere det på er å måle fettprosenten. Midjemål, samt måling av armer og lår kan gi deg en god indikasjon på om du er på rett vei.

Hvorfor måle fettprosent?
«Hvor mye fett har jeg på kroppen?» er et spørsmål mange lurer på. For å finne svare på dette må du måle fettprosenten din. Fettprosenten vil gi deg en god pekepinn på hvordan det står til med formen og er betraktelig mer nøyaktig enn for eksempel måling av BMI (Body Mass Index). BMI plasserer deg i et skjema basert på din høyde og vekt i forhold til en gjennomsnittsperson og siden kun omlag 50 prosent av populasjonen faller i større eller mindre grad innenfor gjennomsnittet så er det mange som ikke vil få noe særlig ut av å vite sin BMI. Ved å kjenne enkle fakta om deg selv, som blant annet vekt og fettprosent, så vil det også være en enkel sak å holde øye med eventuell muskelvekst/-tap i løpet av en diett og/eller treningsperiode.

Hva forteller fettprosenten oss?
Den mest interessante informasjonen vi får av å måle fettprosenten regelmessig er å finne ut hvordan muskelmassen utvikler seg. Når vi vet fettprosenten og vekten vår så er det en enkel sak å regne ut den fettfrie kroppsvekten. Hvis du for eksempel har 20 prosent fett og veier 75 kilo så er 15 kilo av kroppen din fett og de resterende 60 kilo er kvailtetsmassen.

Av disse 60 kilo så er det muskelmassen vi i hovedsak kan påvirke; så ved å holde vekt og fettprosent under oppsyn kan man få en meget god indikasjon på om muskelmassen øker eller minker over tid. Det er viktig å ikke forveksle fettfri kroppsvekt med idealvekt. Fettfri kroppsvekt er rett og slett kroppsmassen din minus fett, mens idealvekt er en vekt basert på din høyde og vekt i forhold til en gjennomsnittsperson.

Enten du er overvektig eller undervektig så er det nyttig å vite hvor stor del av din vekt som består av fett. Det er for eksempel ikke særlig ønskelig å gå ned i vekt på bekostning av muskelmasse når man er på diett. Hvis vekten din, mellom to målinger, har gått opp, men fettprosenten din har minket så betyr ikke det at dietten din ikke fungerer, men at muskelmassen din har økt. I tillegg så er det verdt å holde fettprosenten sin under oppsyn ved dietter da det kan være direkte skadelig for kroppen med for lav fettprosent. For eksempel så har studier vist at det kan være skadelig for kvinner å ha en lavere fettprosent enn 10-12 prosent.

Hvordan finne ut fettprosenten?
En fettkaliper er et måleinstrument som måler tykkelsen på en hudfold inkludert underliggende fettvev. Ved å foreta slike målinger på nøkkelpunkt rundt om på kroppen, som ifølge undersøkelser viser seg å være representativ for hele kroppens fettholdning, så er det mulig å regne ut en persons tilnærmede fettprosent. Ved å sjekke fettprosenten og vekten jevnlig så kan du få et klart bilde over hvordan helsen og formen din utvikler seg, og med den informasjonen kan du lett tilpasse hverdagen din på best mulig måte.

WEB_Image Easy Living™ Diet - Measure Box Easy Liv1360420652

Kommentarer

kommentarer