Slik kommer du i gang med treningen

«Nytt år, nye muligheter» – enten du har trent i mange år eller er helt fersk på gymmet så kan det være litt utfordrende å finne gode treningsrutiner etter en ferieperiode.

For mange har det kanskje blitt mange late dager og mye god mat i julen, og da er det ikke alltid like lett å vite hvordan man skal komme i gang igjen med treningen. Husk at januar er en tid som gir deg en ny start og blanke ark. Med andre ord er dette et perfekt tidspunkt til å tenke over hva du ønsker å få ut av treningsåret 2020 og om du skal sette deg noen mål som kan holde motivasjonen oppe.

Her får du 5 tips til hvordan du kommer i gang med treningen:

1) Senk kravene og vær realistisk
En klassisk feil som mange gjør når de skal komme i gang med treningen er å sette seg for høye mål. Dette kan for eksempel være at man skal begynne å trene 5 ganger i uken ellers så er det ikke noe poeng. Først og fremst så er det viktigste hva du gjør når du trener, ikke hvor ofte du er på gymmet! I tillegg så er treningen du faktisk får gjort tross alt bedre enn ingenting. Senk derfor kravene til deg selv og sett deg realistiske mål som passer deg og din hverdag. Så kan du eventuelt justere opp antall økter eller intensiteten på øktene etterhvert som treningen blir en naturlig del av din hverdag.

2) Finn en treningsform du liker
Det finnes mange ulike former for fysisk aktivitet og det viktigste er å finne noe du liker. Da er sjansen større for at du vil gjøre det igjen og igjen. La deg gjerne inspirere av venner og nyheter innen gruppetrening, men kjenn etter hva det er som gir deg treningsglede og mestringsfølelse. For noen er det styrketrening eller CrossFit som frister mest, mens for andre er det pilates eller yoga som gjelder. Andre treningsformer kan være svømming, dans, kickboksing og så videre. Med andre ord så finnes det ikke noe fasitsvar på hva som er den beste treningsformen, men sørg for at treningen er lystbetont!

3) Planlegg og prioriter treningsøktene dine
Tiden du investerer i trening vil tilbakebetales i form av mer overskudd, en sunnere kropp og bedre helse. Derfor skal du planlegge og prioritere treningsøktene dine – treningsavtaler er like viktige som andre avtaler! Finn ut hvordan den kommende uken din ser ut og deretter bestemmer du deg for hvilke dager du skal trene. Bestem deg på forhånd og ha gjerne en liten plan for hva du skal gjøre når – da er det bare å «møte opp» og gjennomføre.

4) Ha positiv innstilling
Mange mister motivasjonen til å bevege på seg bare de hører ordet «trening» og gruer man seg før man i det hele tatt er kommet i gang er det fort gjort at økten uansett vil føles tung og slitsom ut. Prøv å snu fokus og tenk at fysisk aktivitet, eller mosjon om du vil, er et høydepunkt kroppen din fortjener i tillegg til at du har egentid hvor du skal nyte en»time out» fra jobb og hverdagsstress.

5) Se mulighetene der du er
Trening og fysisk aktivitet trenger ikke å være så komplisert. Du kan få til en økt hvor som helst, når som helst og du trenger absolutt ikke å ha et medlemskap på et treningssenter for å bli sterkere og sprekere. Finn inspirasjon på sosiale medier og på internett til morsomme hjemmetreningsøkter, nye kroppsvektøvelser, mobilitetstrening og så videre.

Kommentarer

kommentarer