Slik former jeg kroppen

De siste par månedene har jeg fått mange klienter som har mål om å forme kroppen på en eller annen måte. Jenter ønsker ofte å øke muskelmassen på lår og rumpe, og gå ned litt i fettprosent. Det er ingen hemmelighet at mange har dette som mål, og at en av grunnene til at de trener er nettopp for å forme kroppen.

Her skal jeg fortelle litt om hvordan jeg selv former kroppen min med styrketrening.

De fleste som følger meg vet nok at jeg konkurrerer i fitness. De siste seks årene har jeg trent målrettet for å forme kroppen mot en fitnessfysikk, og jeg har trent styrketrening regelmessig i ti år. Selv om jeg har trent lenge så har jeg ikke hatt et konkret fokus på å bli sterk, men det har jeg hatt periodevis de siste par årene. Det betyr ikke at jeg har trent lett, for jeg har hatt fokus på å trene baseøvelser med relativt tung belastning hele tiden

Akkurat nå trener jeg ikke for å bli så sterk som mulig, men for å opprettholde muskelmassen og for å forme en fitnessfysikk.

For meg er det viktig at tiden jeg bruker på trening skal gi mest mulig bang for the bucks. Det vil si at jeg helst trener øvelser som jeg vet er mest effektive for den muskelgruppen jeg ønsker å utvikle, eller som jeg vil bli sterkere i. Det er som oftest øvelser som kan belastes tungt, og jeg baserer treningsøktene mine rundt varianter av knebøy, markløft, benkpress, militærpress, pull ups og dips. Dette er basen, og det er øvelser som jeg gjør varianter av flere ganger i uken. Øvelsene jeg supplerer med er de som jeg kan trene litt flere repetisjoner med, og som gjør at jeg får et større treningsvolum på utvalgte muskelgrupper. Dette er gjerne øvelser som brystpress med hantler, roing med hantel, arnoldpress, sidehev og øvelser for armer og mage.

Jeg trener styrketrening cirka fem dager i uken og, hvis jeg har lyst og energi, så trener jeg kondisjonstrening en dag i uken. Når jeg trener kondisjonstrening så er det enten løpeintervaller utendørs eller intervaller på romaskin inne.

Det er viktig for meg at treningen jeg gjør er morsom og givende. Jeg synes det er gøy å trene for å se progresjon i form av styrke eller at prioriterte muskelgrupper vokser. Jeg har for eksempel hatt ekstra fokus på magetrening det siste halvåret, og jeg synes selv at jeg kan se at det har gitt avkastning. Hadde jeg trent en treningsform eller øvelser som jeg syntes var kjedelige hadde jeg aldri holdt på med det samme i ti år. Det jeg liker med styrketrening er at jeg kan styre treningstidene og ikke er avhengig av å rekke en treningstid. Jeg kan få alenetid, eller jeg kan være sosial og trene sammen med venner hvis jeg har lyst til det.

Jeg synes det er tøft at kroppen min spiller på lag med meg og responderer på det jeg utsetter den for. Det er godt å kjenne på at jeg har en god helse og ser på det som en stor bonus at jeg kan holde på med aktiviteter som jeg trives med og som i tillegg er med på å forme kroppen.

Kommentarer

kommentarer