– Slik former du kroppen

Silje Bjørnstad og Susanne Soydan er begge skribenter for BedreTrent.no, i tillegg til at de driver BedreTrent Podcast. Nå er de to aktuelle med boken «Slik former du kroppen – med styrketrening og kosthold».

– Mange jenter vet ikke alltid hva som skal til for å nå målet sitt, og det er lett å la seg påvirke av alle de «nye og revolusjonerende» metodene man blir eksponert for gjennom medier og markedskrefter. Det finnes utallige dietter og treningsprogrammer som påstås å være fasiten på hvordan du former og strammer opp kroppen. Som en følge av dette florerer det mange myter, og mange blir forvirret og frustrert. Med denne boken ønsker vi å vise at trening og kosthold ikke trenger å være så komplisert som det ofte kan framstå som, sier Silje og Susanne.

De to forfatterne forteller at leseren vil lære mer om grunnleggende styrketrening og hvordan man kan få igjen mer fra treningen du legger ned for å oppleve framgang, i kombinasjonen med å spise nok, næringsrik mat.

Silje er utdannet og jobber som personlig trener, ernæringsrådgiver og frilansjournalist. Susanne er utdannet som naprapat, personlig trener og gruppetreningsinstruktør i tillegg til at hun nå studerer sykepleie.

– Styrketrening er med på å forme kroppen og forsterker kvinnes feminine figur, gjennom å gi form til lår og rumpe, og en slankere og strammere midje. Ved å trene rygg og skuldre fremheves timeglassfiguren ytterligere. Du må spise nok mat for at kroppen kan bygge seg sterkere og få økt muskelmasse, og dermed forme kroppen. I tillegg er det viktig å være klar over at man må være tålmodig og gjøre ting konsekvent i en lengre periode for å få optimale resultater, påpeker Silje.

Sjekk også ut oppskriften «Tilslørte styrkepiker» som er hentet fra boken her.

– Det kan oppleves litt tabubelagt å si høyt at man trener for å endre kroppsfasong. Vi mener at dette bør være greit, ikke minst fordi god helse også omfatter psykisk velvære. Hvis du har det bra når du trener for å forme kroppen, gjør det noe positivt for helsen din. Gode trenings- og matvaner vil også gi deg en bedre helse! Vi håper å kunne inspirere til at regelmessig styrketrening og et sunt, variert kosthold blir en naturlig del av lesernes livsstil, sier forfatteren.

– I tillegg til å forme kroppen vil du oppleve mange andre fordeler ved å trene styrke og spise næringsrik mat; blant annet mer overskudd og energi i hverdagen, sterkere skjelett, bedre balanse og stabilitet, og du får lavere risiko for å utvikle livsstilssykdommer.

– For mange, kanskje særlig yngre jenter, er det fort gjort å bli påvirket og sammenligne seg selv med andre som deler sine bilder og prestasjoner. Det er viktig å huske at alle har ulike utgangspunkt, ulik treningsbakgrunn og ulike mål. Derfor er det jo mest hensiktsmessig å sammenligne deg selv med nettopp deg selv, og ikke «alle andre» – dette poengterer vi også i boken, legger Susanne til.

Boken er tilgjengelig i bokhandlere og på nett.

Kommentarer

kommentarer