Slik får du sunnere julebakst

Bruk disse ingrediensene for å lage sunne og proteinrike kaker og julesnacks.

Ulike meltyper har forskjellige næringsinnhold og bruksområder. Siktet hvetemel er det bakemelet som brukes mest i Norge og på grunn av at melet inneholder glutenproteiner gir det deigen evne til å heve seg, og det vil gi lette og luftige bakverk. Til tross for hvetemelets egenskap så kan man fint erstatte dette melet (eller deler av det) med mer næringsrike varianter i mange ulike oppskrifter. Mandelmel, havremel eller kokosmel er noen av mest populære melalternativene som brukes i bakverk som ikke krever heving. Det fungerer også bra som smakstilsetninger i brød og annen bakst i tillegg til at det øker innholdet av gode, viktige næringsstoffer.

Perfect moments

Du kan kjøpe ferdig havremel i dagligvarebutikken eller du kan enkelt lage ditt eget havremel ved å male havregryn i en blender eller lignende. Dette melet egner seg godt til bakst, pannekaker og vafler. Havremel bidrar med blant annet protein, B-vitaminer, jern og kostfiber. Kokosmel er et glutenfritt mel som er rikt på fiber og proteiner. Dette melet har en naturlig søtsmak og egner seg godt til baking, særlig «proteinbakst». Mandelmel har et høyt innhold av blant annet magnesium, jern, kalium og sink. I tillegg bidrar det godt med sunne fettsyrer og protein. Mandelmel kan for eksempel brukes til bakst og kjeks. 

Et annet alternativ til mel og tørrvare er Bake Pro. Dette er produktet for deg som vil forbedre balansen mellom protein og karbohydrater i hjemmelagde kaker og bakverk. Kombinasjonen av myseprotein, soyaprotein og melkeprotein danner en flott base til bruk i nesten alle typer bakverk. Myseprotein gir en flott aminosyreprofil, soyaprotein er strukturbærer og melkeprotein gir fine egenskaper som en stabilisator og fulllverdig proteinkilde. Et annet alternativ for å øke proteininnholdet i baksten er å bruke proteinpulver. Her finnes det flere ulike smaker å velge mellom, for eksempel sjokolade, jordbær og vanilje.

Hvis du ikke ønsker å lage din egen kakedeig, så er det mange sunne ferdigmikser og sunn bakemiks på markedet. Disse ferdigposene egner seg god for personer med diabetes og for personer som ikke kan eller vil spise gluten. 

En matspray er også utrolig kjekt å ha på kjøkkenet. Prøv for eksempel Pam Spray som har en naturlig smak og som er laget av rapsolje. Denne er ypperlig å bruke til matlaging og til å spraye kakeformer. Du sparer kalorier og får påført et jevnt lag.

Dekoracja na Boe Narodzenie

Sunnere alternativer til sukker
I dag finnes det mange ulike alternativer til hvitt sukker. For eksempel er Sukrilett Sukkererstatning en sukkererstatning som bidrar med 0 gram karbohydrat og 0 kalorier per 100 gram. Dette er et meget velegnet alternativ om du ønsker å redusere karbohydratinntaket eller å redusere det totale kaloriinntaket. Sukrilett Sukkererstatning kan erstatte sukker til alle formål. Sukkererstatningen er basert på det naturlige sukkeralkoholet Erytritol som ikke gir noen blodsukkerstigning. det har naturlig 70 prosent av sukker sitt søtnivå. Steviosa er et annet søtningsmiddel som inneholder null kalorier, det påvirker ikke blodsukkeret og er ikke skadelig for tennene. Prøv for eksempel Steviosa Vanilje som gir en deilig rund vaniljesmak! 

Naturlige søte frukter er et annet alternativ som bakeingrediens og som bidrar til at sukkerinnholdet kan reduseres uten at det går utover smaken. Banan og søtpotet er populære og næringsrike ingredienser i bakst og desserter som bidrar med en naturlig søtsmak. Avokado er det også mange som bruker til kakebaking og desserter, og denne fete frukten kan av og til brukes til å erstatte smør. Resultatet blir kaker og annen bakst som for eksempel muffins og cupcakes med sunnere fettsyrer uten at det går utover smaken. 

Kommentarer

kommentarer