Slik får du sunnere julebakst

Nå i førjulstiden er det mange som koser seg med hjemmelaget julesnacks og kaker. Proteinfabrikken har tipsene til hvordan du enkelt kan få et mer proteinrikt og sunnere resultat med mindre tilsatt sukker.

Mel med mer næring
Siktet hvetemel er det bakemelet som brukes mest i Norge. På grunn av at melet inneholder glutenproteiner gir det deigen evne til å heve seg, og det vil gi lette og luftige bakverk. Til tross for hvetemelets egenskap så kan man fint erstatte dette melet (eller deler av det) med mer næringsrike varianter i mange ulike oppskrifter. Mandelmel, sesammel eller kokosmel er noen av mest populære melalternativene som brukes i bakverk som ikke krever heving. Disse meltypene fungerer også bra som smakstilsetninger i brød og annen bakst i tillegg til at det øker innholdet av gode, viktige næringsstoffer.

Kokosmel er et glutenfritt mel som er rikt på fiber og proteiner. Dette er et mel med naturlig søtsmak og egner seg godt til baking, særlig «proteinbakst». Sesam mel smaker ekstra godt i brødbaking. Mandelmel har et høyt innhold av blant annet magnesium, jern, kalium og sink. I tillegg bidrar det godt med sunne fettsyrer og protein. Mandelmel kan for eksempel brukes til bakst og kjeks.

Et annet alternativ til mel og tørrvare er Bake Protein. Dette er produktet for deg som vil forbedre balansen mellom protein og karbohydrater i hjemmelagde kaker og bakverk. Kombinasjonen av myseprotein, soyaprotein og melkeprotein danner en flott base til bruk i nesten alle typer bakverk. Myseprotein gir en flott aminosyreprofil, soyaprotein er strukturbærer og melkeprotein gir fine egenskaper som en stabilisator og fulllverdig proteinkilde. Et annet alternativ for å øke proteininnholdet i baksten er å bruke proteinpulver. Her finnes det flere ulike smaker å velge mellom, for eksempel sjokolade, jordbær og vanilje.

En matspray er også utrolig kjekt å ha på kjøkkenet. Prøv Less Cooking Spray som er ypperlig å bruke til matlaging og til å spraye kakeformer. Du sparer kalorier og får påført et jevnt lag.

Sunnere alternativer til sukker
I dag finnes det mange ulike alternativer til hvitt sukker. Sukrilett Sukkererstatning en sukkererstatning som bidrar med 0 gram karbohydrat og 0 kalorier per 100 gram. Dette er et meget velegnet alternativ om du ønsker å redusere karbohydratinntaket eller å redusere det totale kaloriinntaket. Sukrilett Sukkererstatning kan erstatte sukker til alle formål.

Hos Proteinfabrikken finner du også Sukrin – et kalorifritt og naturlig sukkeralternativ. Det har sukkerets konsistens og knaser i tennene på samme måte.

Sukrin Gold er et naturlig alternativ til brunt sukker. Sukrin Gold passer godt til bruk i kaker og desserter hvor du vil ha lite kalorier, men fyldig søtsmak.

Med produktet Sukrin+Stevia får du et 100 prosent naturlig søtningsmiddel som er dobbelt så søtt som vanlig sukker og veldig effektivt i bruk. Sukrin+Stevia er et kalorifritt alternativ til sukker, det fine er at du kan bruke halve mengden å oppnå samme søte effekt og fortsatt beholde saftigheten og den gode smaken.

Steviosa Flytende Stevia Søtningsmiddel er et kalorifritt søtningsmiddel som kommer i 3 forskjellige smaker: Naturlig, Vaniljesmak og Karamellsmak. Steviosa er en konsentrert kilde til søtsmak. 3 dråper tilsvarer søtheten til 1 teskje sukker.