Slik får du sunne, smakfulle smoothies

Smoothie passer perfekt når du trenger en kjapp frokost eller et mellommåltid. Dette er også et sunnere alternativ når du har lyst på noe søtt og godt.

Hjemmelagde smoothies er perfekt til å bruke opp eventuelle frukt- og grønnsaksrester, samt overmodne frukter som du ikke trenger å kaste.

Smoothies en fin måte på å få i seg mer frukt og grønt. Selv om frukt har et naturlig innhold av  fruktsukker, så husk også at du får i deg vitaminer og mineraler på kjøpet! Frukt og bær gjør at smoothies får en naturlig søtsmak slik at du ikke trenger å tilsette ekstra sukker for å få et søtt, lite måltid.

Her er noen tips til å lage dine egne digge og sunne smoothies:

– Bruk godt modne frukter – dette gir mer smak. Har du mye moden frukt som du ikke får spist opp, så kutt det opp i biter, ha i en pose og legg i fryseren til senere bruk. Eksempler på populære og søte smoothiefrukter er mango, banan, ananas, melon, epler og pærer. Populære bærtyper er fryste bringebær, blåbær, skogsbær og jordbær.

– Meieriprodukter som yoghurt, kesam og Skyr øker proteininnholdet samtidig som smoothies får en tykkere konsistens. Bruk gjerne meieriprodukter med smak som for eksempel vaniljekesam, yoghurt/Skyr med skogsbærsmak eller lignende.

– Banan er den perfekte smoothieingrediens! Denne bidrar med god søtsmak samtidig som smoothien får en mer kremaktig konsistens.

– Spe på med juice eller melk hvis du ønsker tynnere smoothiekonsistens.

– Grønnsaker egner seg også godt i smoothies! Prøv for eksempel gulrot, paprika, slangeagurk, squash og andre grønne bladgrønnsaker.

– Litt havregryn eller annen usukret kornblanding øker innholdet av blant annet fiber og kan derfor være mer mettende.

– Noen dråper lime eller sitron kan friske opp smoothien din og du unngår at fruktkjøttet blir brunt.

– Er du glad i kokos kan du prøve deg med litt kokosmelk, kokosmasse eller flytende kokosolje i smoothien.

– Proteinpulver bidrar med både mer smak og naturligvis mer protein.

– Kafferester kan brukes til å lage en digg pre-workout-smoothie! Lag for eksempel en moccasmoothie med kaffe, melk, litt hakket sjokolade og proteinpulver med sjokoladesmak.

smoothie

Kommentarer

kommentarer