Slik får du sommersalat som metter

Salater er typisk sommermat for mange. I tillegg til at det er sunt og godt kan du også benytte deg av sesongens frukt- og grønt-råvarer. Men for å få en fullverdig og mettende sommersalat bør du tilsette litt flere ingredienser enn bare frukter og salatblader.

Både proteiner og fett bidrar til et mer smakfullt resultat som igjen gir deg mer langvarig metthetsfølelse. Både kjøtt, fugl og fisk er gode proteinkilder og passer perfekt i salater. Både kyllingfilet, grillet kylling og kyllinpålegg gir god smak i salaten. Tunfisksalat er en klassiker, men også laks og torsk smaker godt i salater. Prøv for eksempel en thaisalat med grillet torsk, eller en mangosalat med laks.

Er du mest glad i kjøtt bør du teste ut tacosalat med tacokrydret karbonadedeig med masse deilige grønnsaker. Asiatisk biffsalat eller en saftig roastbiffsalat med spicy chilisaus smaker også ypperlig nå på sommeren!

Andre gode ingredienser som øker proteininnholdet i salater er kokt egg, soya og quinoa. Ulike oster gir god smak og variasjon, og prøv også belgfruker som kikerter, bønner og linser i sommersalatene. Når det gjelder sunne og gode fettkilder vil avokado, oliven, nøtter, frø og olje passe godt i salater.

Kommentarer

kommentarer