Slik får du i deg «5 om dagen» i julehøytiden

Vegetable Christmas tree
Mat og drikke er selvfølgelig noe som hører med til jula, men for mange kan det fort bli litt for mye av det gode.

Særlig mye fet mat, godteri og alkohol kan bidra til uvel mage og tregere fordøyelse. Derfor er det lurt å tenke på at også i jula er det viktig å få i seg frukt og grønnsaker som bidrar med blant annet fiber og væske som igjen gjør at magen og fordøyelsen jobber bedre. Fysisk aktivitet er også et viktig punkt å huske på for å unngå magetrøbbel.

Klementiner og appelsiner er en typiske julefrukter.
Disse oransje fruktene kan nytes som de er, men de smaker også godt i desserter og salater. Epler er også en typisk julefrukt for mange og som brukes som tilbehør til ulike julemiddager, i salater, som eplegløgg og chutney. Fruktsalat er også en populær dessert i jula og her kan man variere med ulike frukter og bær. En eple- eller appelsinsaus passer fint til ulike kjøtt- og fiskeretter, og vil være et lettere alternativ til fete julesauser. Har man frukt- og grøntrester så passer det fint å lage en «julesmoothie» med julens frukter og grønnsaker.

Når det gjelder julegrønnsaker er det mange smakfulle vitaminbomber som hører med til julemiddagen. For eksempel så er rosenkål, surkål/rødkål og kålrotstappe er typiske juletilbehør som man kan nyte med god samvittighet. Råkostsalat er også et friskt og sunt innslag.

Med andre ord er det slettes ikke vanskelig å få i seg «5 om dagen» selv om det er jul.
– Fyll opp tallerkenen med fargerike frukter og grønnsaker før du legger på kjøtt og lignende.
– Ikke kast grønnsaksrestene! Bruk det i smoothies, fruktsalat, som grønnsaksmos eller stuffing.
– Nyt oppskjært frukt og grønt som snacks mellom de store julemåltidene.
– La frukt og nøtter være lett tilgjengelig og synlig, slik at det ikke bare er sjokolade og marsipan som står fremme.
– Bruk oppskjært frukt og grønt som pynt på julefatene når du serverer julemat, og si ifra at det er helt greit å spise pynten!
– Bruk frukt og grønt som tilbehør til alle måltider! Kjøp inn forskjellige frukter og grønnsaker i forskjellige farger slik at du alltid har dette lett tilgjengelig i hjemmet. For eksempel så kan du pynte brødskiver og lefseruller med paprikastrimler og agurkskiver, kok grønnsaker til middagene, og lag en stor og frisk salat til lunsj.

Kommentarer

kommentarer