Slik får du hjemmelaget, sunn is

shutterstock_184177190

Sommer betyr istid, men mange ønsker et sunnere alternativ fremfor den tradisjonelle fløteisen med mye fett og sukker, og som også kan inneholde en del kilokalorier.

Her får du seks tips til hvordan du kan lage din egen is som både er sunn og uten tilsatt sukker.

Hjemmelaget yoghurt-is
400-500 gram fryste bringebær og blåbær

1-2 ss sukrinmelis

2 dl vaniljeyoghurt

Mos bærene i en blender og ha over i en bolle. Vend inn yoghurten og sukrinmelis. Sett yoghurtkremen inn i fryseren i 2-3 timer og rør i isen en gang i timen.

Smoothie-is
Bland sammen ulike frukter og bær i en blender. Tilsett yoghurt eller kesam (prøv gjerne en variant med smak) til ønsket iskremkonsistens. Smak til med sukrinmelis eller annen søtning hvis du ønsker søtere smak. Kjør blenderen til du får en jevn blanding og fordel dette i is-holdere. La det stå i fryseren til smoothie-isen har frosset.

«Bananis»
Dette er kanskje verdens enkleste «is». Del bananer på midten og stikk en ispinne eller lignende i bunnen. Legg bananene i fryseren i cirka 2 timer. Spis de som de er eller pynt med smeltet sukkerfri sjokolade og valnøttkjerner eller flytende honning og kokosmasse. Husk å ta ut bananene ut av fryseren en liten stund før de skal spises slik at de mykner litt før servering.

Kesam-is
3 dl kesam vanilje, eller skyr med smak

300 gram dypfryst bærblanding

Cirka 0,75 dl sukrinmelis (smak deg frem)

Kjør dypfryste bær, kesam og melis i en foodprosessor. Kjør blandingen til isen har fått en glatt og jevn konsistens. Isen kan serveres med en gang eller dypfryses i et par timer for en hardere konsistens. Server gjerne med noen ekstra bær.

Mangosorbet
Det er mange frukter og bærtyper som egner seg godt når du skal lage sorbet. En populær frukt som er vanlig å bruke er mango. Fjern skallet fra mangoen og del opp fruktkjøttet i biter. Deretter bruker du en stavmikser til å få en jevn pure. Tilsett litt sukrinmelis hvis ønskelig, men ofte er mangoen søt nok i seg selv. Hell over mangopureen i en boks og sett den i fryseren i cirka to timer for å få sorbetkonsistens. Husk å røre litt rundt i sorbeten av og til for å hindre dannelse av iskrystaller.

Sukkerfri saftis
Bland valgfri sukkerfri saft med vann, hell saftblandingen i isbeholdere og sett i fryseren. Enklere blir det ikke!

Kommentarer

kommentarer