Slik bygger du muskler hjemme i stua

shutterstock_248803099

Det er ikke alltid at det passer seg å reise ned på treningssenteret og da kan løsningen være en effektiv treningsøkt hjemme hos deg selv. For det er faktisk ikke så mye som skal til og det krever minimalt med utstyr. Det aller viktigste er at hodet og tankene er med når du trener. Fokuser på det du skal, sett på musikk og bestem deg for hva som er målet med økta. Noter ned antall repetisjoner eller en viss tid du ønsker å trene slik at du ikke er i tvil om hva du skal gjøre eller hvor lenge du skal holde på når du starter. Husk at litt er bedre enn ingenting og hold fokuset på at du skal gjennomføre. Forbered deg mentalt ved å rydde unna plass og finn frem eventuelt treningsutstyr før du starter. Da er du ikke i tvil om hva du skal gjøre, hva du skal bruke og hvor lenge du skal holde på. Når det gjelder ulike styrkeøvelser så er for eksempel øvelser med egen kroppsvekt noe av det enkleste og minst krevende å få til hjemme hos seg selv. Da trenger du rett og slett bare deg selv og din egen kropp, og øvelser man kan gjøre er for eksempel pushups, plankeøvelser og burpees. Når du er ferdig med økta kan du også kanskje øve deg å stå på hendene eller bruke litt ekstra tid på å tøye.

Hvis du ønsker å investere i treningsutstyr finnes det flere gode alternativer. For eksempel så er ett av de mest populære produktene på markedet Iron Gym. Dette treningsredskapet kan du enkelt henge opp i en døråpning slik at du rask tilgang på et utvalg overkroppsøvelser.

Skjermbilde 2015-02-15 kl. 13.24.18Vil du bli bedre og sterkere i pushups så bør du ta en titt på Iron Gym Push Up Max – et smart redskap som styrker både armer, skuldre, bryst og rygg. Treningsstrikker og Mini Bands passer perfekt for oppvarmings- og styrkeøvelser i forbindelse med annen trening eller som hovedaktivitet. En fitnessball er en god mulighet for utføre en rekke øvelser. Denne er fin til å trene rygg, kjernemuskulatur og balanse. Hoppetau trenger nok ingen nærmere forklaring og dette er treningsutstyr som ikke tar mye plass og som du kan ta med deg når du for eksempel skal ut på reise. Dette gir deg god kondisjons- og utholdenhetstrening.

RedCord Trainer er blitt et svært populært treningsverktøy – både når det gjelder Skjermbilde 2015-02-15 kl. 13.21.26hjemmetrening og på treningsstudio. Med Redcord trenes kroppen som en helhet med mål om funksjonell styrke. I tillegg oppnås muskulær utholdenhet, økt stabilitet, forbedret balanse og koordinasjon samt styrking av coremuskulatur. Apparatet kan brukes av alle, uavhengig av alder, form eller ambisjoner. Kombiner gjerne RedCord-treningen med en balanseball for å utfordre deg selv – både når det gjelder balanse og styrke. En balansepute er perfekt til balanseøvelser og koordinasjonstrening. Denne kan du stå på, sitte på eller ligge på. Du kan også bruke puten til massasje eller ryggstøtte. Gymmatter er kjekt å ha til hjemmetrening slik at du slipper å ligge på gulvet eller når du ønsker å tøye ut, trene Yoga, Pilates eller lignenede.

Kommentarer

kommentarer