Slik ble jeg bedre trent

Nylig konkurrerte jeg i regionsmesterskapet i styrkeløft. Jeg tilhører regionen som heter Østafjell og jeg løfter for Drammen Styrkeidrettslag. Dette er mitt andre styrkeløftstevne på bare to måneder, og i mellomtiden har jeg også konkurrert i benkpress.

For meg var dette stevnet en kjempesuksess fordi jeg satte personlig rekord i alle tre løftene på stevne, og økte totalen min med 12,5 kilo. Dessuten veide jeg to kilo mindre enn på julestevnet for to måneder siden. Resultatet ble 105 kg i knebøy, 72,5 kg i benkpress og 142,5 kg i markløft.

Det var mye som klaffet, men jeg gjorde meg også noen erfaringer rikere.

For eksempel fikk jeg det første løftet i benkpress på 67,5 kg underkjent fordi jeg var litt for rask og presset opp vekten akkurat i det dommeren ga press-signal. På styrkeløftkonkurranser er reglene sånn at løfteren må vente på signal på å få løfte stangen fra brystet i benkpress. Og det gjorde altså ikke jeg på første forsøket. Jeg fikk også det siste løftet i markløft underkjent da jeg prøvde meg på 145 kg. Selv trodde jeg ikke at jeg skulle klare å rikke vekten en millimeter, men jeg fikk den greit opp. Jeg klarte ikke å holde balansen på toppen og fikk underkjent løft på grunn av det, noe du kan se i den siste filmen på Instagram-innlegget under. Det gjør ingenting for meg, for bare det at jeg klarte å løfte vekten da jeg ikke trodde at det skulle gå var en kjempestor seier for meg.

Jeg fikk også testet litt nye metoder når det kommer til kostholdet.

Denne gangen brukte jeg koffeintilskudd som jeg fordelte utover dagen. Selv om vi bare er på plattingen i noen få minutter (eller enda mindre) tilsammen så tar selve konkurransen lang tid. Fra jeg startet oppvarmingen og til det siste løftet tok det omtrent fire timer. Da gjelder det å ha energi, utholdenhet og fokus hele tiden. Derfor testet jeg å dele opp koffein i to doser for å få en peak til knebøy og til markløft. Jeg orker ikke å løfte med mye mat i magen, og derfor spiser jeg helst energitett mat som jeg vet at magen min tåler. Denne gangen ble det YT proteindrikk, banan, brødskiver med smør og peanøttsmør, en liten proteinbar og litt smågodt. Det fungerte helt utmerket for meg, og det eneste jeg må passe bedre på til neste gang er å drikke mer, og kanskje få i meg mer salt for å holde væsken i kroppen og trykket oppe gjennom hele dagen.

Det var altså mye som klaffet på konkurransedagen, men hvordan klarte jeg egentlig å øke med hele 12,5 kilo på bare to måneder?

Det er nok en god blanding av mye forskjellig, men jeg tror først og fremst at det er på grunn av en mye mindre stressende hverdag og at jeg har hatt flere tyngre økter i treningen min frem mot konkurranse. Oppkjøringen denne gangen har vært preget av hvile, stabil døgnrytme med mye søvn hver natt og lite stress generelt. Jeg har spist masse mat og hatt godt med energi. Etter nyttår har jeg trent fem i stedet for fire økter i uken, og det har vært tyngre løft i flere av øktene enn det jeg har vært vant til. Det har vært med på å forberede kroppen min fysisk, men har også gitt meg en boost mentalt når jeg har sett hva jeg kan få til. Dessuten har jeg jobbet mye med teknikk og blant annet byttet ut skotøyet i både knebøy og markløft.

Nå kommer jeg til å fortsette å jobbe med teknikk i utvalgte momenter, og følge programmet jeg får fra treneren min. Neste mål er regionsmesterskapet i benkpress i mai, og deretter NM i styrkeløft i juni.

Kommentarer

kommentarer