Sesongåpning: – Jeg er utrolig fornøyd!

Etter gode dager på Geilo, dro jeg, som nevnt i forrige innlegg, videre til Trysil for de siste forberedelsene før europacupåpningen der den 5. og 6. desember.

Disse rennene har vært et av målene under oppkjøringen i høst. De første rennene i Europacupen er meget viktige for resten av sesongen. I og med at alle starter uten poeng i cupen, er det kun noen få poeng som skal til for å kjøre seg inn i topp 30 og dermed få sikret en god startposisjon i de kommende rennene.

Det er helt avgjørende for å kunne hevde seg i cupen gjennom vinteren, så det var derfor et viktig mål på veien mot sesongens mål. Jeg visste at jeg med stor sannsynlighet kom til å få startnummer mellom 40 og 45 i det første rennet, ut i fra verdensrankingen min.

Som i World Cupen er det bare de 30 beste som får poeng, så jeg måtte kjøre godt for å komme inn topp 30 og sikre meg poeng. Men jeg følte kjøringen den siste perioden var god og hadde tro på at det var godt mulig å kjøre meg inn!

Vi kom til Trysil en drøy uke før rennene, og fikk verdifull trening i rennbakken i dagene før rennet.

Både det å få kjenne på terrenget i bakken og bli kjent med løypeprofilen og i tillegg få en følelse med hvordan snøen er, er gode fordeler å ha med seg. Treningen gikk relativt greit med en del gode turer og stort sett stabil kjøring. Jeg følte meg etter hvert veldig klar for å komme i gang med rennene. Dagen før første renn er det normalt at det er offisiell «hill skiing» for utøverne som skal kjøre. Det er vanligvis en time hvor hele traseen er stengt av og man får kjøre fritt en og en ned bakken. Utenom den ene timen er bakken stengt av for utøvere de siste to dagene før renn, så det gjelder å bruke timen godt til å gjøre de siste forberedelser.

2015-12-08 (5)

Nå på Trysil hadde det riktignok snødd 20-30 centimeter før hillskiingen, så forholdene var alt for løse til å kunne kjenne på noe som helst i bakken. Det ble isteden bare et par turer for å komme seg ut av hotellet og få litt luft i ansiktet. Jeg kjente meg uansett klar og følte jeg hadde god kontroll på både bakken og utstyret.

Som forventet fikk jeg startnummer mellom 40 og 45 den første dagen, og skulle i aksjon som nummer 44.

Arrangørene hadde gjort en god jobb med å få bort nysnøen som kom dagen før, så forholdene i bakken var solide og det var stor sannsynlighet for at forholdene holdt seg godt også til mitt nummer. Det stemte godt, og jeg hadde gode muligheter til å kjøre meg inn med god kjøring. Før dagen hadde jeg satt meg som mål å komme topp 20, noe som absolutt ikke ville være enkelt, men jeg følte det kunne være mulig.

12307403_1100455483322361_425893366243240775_o

Jeg hadde en god følelse på start før første omgang, nå skulle jeg få svar på om treningen i høst har gitt resultater. Jeg rakk å kjøre 6 porter av førsteomgangen før jeg gjorde en forholdsvis stor feil. Der og da tenkte jeg at det var mer eller mindre kjørt, men bestemte meg for å kjøre på nedover og angripe løypa så godt jeg kunne. Resten av løypa gikk uten feil, og bortsett fra feilen i toppen var jeg fornøyd med runnet. Da jeg krysset mållinjen så jeg lagkamerater og foreldre klappe i målområdet, så jeg skjønte jeg hadde kjørt bra.

Etter jeg hadde fått stoppet opp og sett på tidstavlen viste det seg at jeg hadde plassert meg på 20. plass i første omgang!

Så allerede etter første omgang lå jeg godt an til å nå målet om en topp 20 plassering. Jeg var godt fornøyd og ganske lettet over å ha gjort en så god omgang. Det gjaldt bare å få til en god omgang til så var jeg i det minste inne topp 30 og ville ta mine første Europacuppoeng.

Andreomgangsløypa var satt nesten likt med førsteomgangen, og jeg visste jeg kunne kjøre enda fortere uten feil i andre omgang. Enkelte tanker om at jeg ikke måtte drite meg ut eller gjøre feil i andre omgang kom snikende i pausen mellom omgangen, men jeg følte jeg klarte å nullstille ganske bra før start og var klar for en ny, god omgang.

Omgangen gikk uten feil, og da jeg krysset mållinjen var det igjen applaus fra lagkamerater og foreldre i mål.

Jeg kom inn til en foreløpig tredje plass og var sikret dårligst en 22. plass og mine første Europacup-poeng! Etter omgangen var ferdigkjørt endte jeg opp på en 17.plass, som var godt innafor målet. Jeg var svært fornøyd og igjen veldig lettet over å ha åpnet med et så bra renn og bevist for meg selv at treningen har vært bra, og det gode følelsen jeg hadde stemte.

Bilde 30.11.2015, 12.40.23

Siden jeg kjørte meg inn topp 30 første dagen, fikk jeg til andre dagen et mye tidligere startnummer, og skulle starte nummer 20 i det andre rennet. Det ga enda bedre muligheter for et godt resultat, med mindre oppkjørt løype, og derfor enklere forhold å kjøre på. God-følelsen fra dagen før satt fortsatt i, og med et tidligere nummer skulle det bli en god dag!

Følelsen i første omgang var ikke like god som jeg hadde håpet, og da jeg krysset mållinjen var jeg mellomfornøyd med runnet. Men igjen fikk jeg applaus i mål, tavlen viste 14. plass, og absolutt et godkjent resultat. Det viste seg at forholdene og løypa var mer krevende enn dagen før, så alle hadde en mindre god følelse.

Jeg visste jeg kunne kjøre bedre enn det jeg presterte i første omgangen, og var offensiv før andre omgangen. Forholdene var enda litt røffere i andre omgangen, ettersom den krysset sporene fra de gamle løypene. Jeg visste at hvis jeg satt et run uten store feil, og med god flyt hele veien ville det trolig være bra.

Planen fungerte godt. Nok en gang fikk jeg applaus i mål.

Denne gangen kjørte jeg inn til foreløpig ledelse. En utrolig god følelse! Ikke bare kom jeg inn i ledelse, men jeg hadde også relativt god margin til andremann. Med 13 mann igjen på start, var jeg sikret nok et bra resultat.

2015-12-08

De neste løperne som kjørte var ikke i nærheten av min tid, og jeg skjønte at jeg hadde gjort en god omgang. Jeg ble sittende og se på løper etter løper komme inn bak meg, med ett større og større smil om munnen! Da det stod igjen fire løpere var jeg fortsatt i ledelse, og begynte å håpe så smått om en pallplassering. De fire som stod igjen hadde riktignok en ganske god ledelse over meg fra første omgang, og de klarte å holde unna alle fire.

Jeg endte på 5. plass til slutt, og var ikke det minste skuffet over å ikke komme på pallen.

To dager tidligere hadde jeg aldri tatt poeng i europacupen, og nå stod jeg med en 17. plass som i seg selv var godt innafor målet, og en 5. plass som plasserte meg i toppskiktet av cupen allerede etter to renn.

Jeg kunne nesten ikke tro det som skjedde, det er en klisje å si, men det var virkelig godt over mine forventninger, og jeg var utrolig fornøyd med helgens resultater!

Innlegget er skrevet av alpinist Axel William Patricksson.

12339143_1100455793322330_5477115129208236405_o

Kommentarer

kommentarer