Scrollefri september

Jeg kom over Scroll Free September på nettsiden til Royal Society for Public Health for noen uker siden. Som navnet på utfordringen tilsier så er poenget å ta en pause fra (personlige) sosiale medier i hele september.

Selv om sosiale medier er en super arena for å være sosial, holder kontakten med venner og familie, og få inspirasjon og motivasjon til alt mulig, så kan det også både være en tidstyv og noe som påvirker deg negativt. Som du sikkert allerede har skjønt så er min utfordring til deg å logge ut av sosiale medier (for eksempel Instagram og Snapchat) i hele september. På den måten kan du utforske hva du faktisk liker å gjøre når du ikke har tilgang til sosiale medier, og hva du får gjort i stedet. Du får en mulighet til å reflektere over (u)vanene dine, og i hvilken utstrekning du scroller og hva du får ut av det.

Kanskje du fikk en liten klump i magen bare av å tenke på å ikke skulle ha tilgang til sosiale medier i en hel måned? Er du kanskje mer avhengig enn du egentlig hadde trodd? Du trenger ikke nødvendigvis å logge deg helt ut i en hel måned, som jeg skal gjøre, men du kan velge den varianten av avhold som passer best for deg.

Sosiale medier i jobbsammenheng
Hvis sosiale medier er nødvendig del av businessen din så kan du bruke det til det som er jobbrelatert, men heller unngå alt det andre som blir personlig bruk.

Pause i sosiale sammenkomster
Når du er sammen med venner og familie, på fest eller i bursdager, så holder du deg unna telefonen.

På kveldstid
Sett en grense, for eksempel klokken seks på kvelden, for når du logger av.

På skole og jobb
Logg ut når du begynner skole- eller arbeidsdagen. Det gjelder også når du har hjemmekontor eller studiedag.

La telefonen ligge utenfor soverommet
Studier viser at bare det å ha en telefon på soverommet gjør oss stresset, til og med hvis det ikke er vår egen telefon! La telefonen ligge i et annet rom om natten så du ikke faller for fristelsen å scrolle når du egentlig skal sove, eller hvis du våkner i løpet av natten.

Etter en måned med mindre bruk av sosiale medier kan du nok lettere svare på disse spørsmålene:

  • Hva gir det meg å bruke x antall timer hver dag på å scrolle forbi, like eller kommentere bilder av andres liv?
  • Hva kan jeg bruke denne tiden på i stedet, som er med på å berike mitt eget liv på en positiv måte?
  • Sitter jeg igjen med flest gode eller dårlige følelser etter en scrollerunde? Blir jeg først og fremst motivert eller demotivert?
  • Hva er egentlig grunnen eller unnskyldningen min for å scrolle og snappe? Er det andre, mer tidseffektive og hyggelige måter jeg kan kommunisere med venner og familie på? For eksempel ta en skype- eller telefonsamtale, eller møtes ansikt til ansik?
  • Kan jeg finne motivasjon og inspirasjon andre steder?

 

Kommentarer

kommentarer