Proteinrik og mettende sommersalat

Blir du ikke mett av salater? Da bør du kanskje teste ut noen nye salatingredienser!

I vår- og sommersesongen er ulike salater et populært matvalg. Dette er gjerne sunn og lett mat, men mange mener at en salat gjør de fort sultne igjen.

Likevel kan selvfølgelig salater fint bli et fullverdig måltid alene!  tillegg til grønnsaker bør du sørge for å ha ingredienser som bidrar både med gode proteiner og sunt fett. Ikke bare vil dette mette bedre og gi en mer langvarig metthetsfølelse, men salaten blir et mer komplett måltid som både bidrar med mange viktige næringsstoffer!

Egg, ost, biff, kylling, fisk, quinoa og belgfrukter er gode proteinkilder og passer perfekt i salater. Bruk hakkede nøtter, frø, pinjekjerner og avokado for å øke innholdet av sunne fettsyrer i salaten. Litt olje, en dressing av salat eller yoghurt kan også bidra til et mer mettende salatmåltid.

Prøv for eksempel denne deilige sommersalaten:
Til cirka 2 porsjoner
Grønn salat, for eksempel grønn lollo
2 stk kyllingfilet
1 stk fersk mozzarella i terninger
1/2 rødløk, i tynne ringer
4 ss pinjekjerner, ristede
3-4 delte jordbær til pynt

Slik gjør du:
Skjær opp kyllingfileten i skiver. Stek kyllingen i en stekepanne med litt smør og ha gjerne på ønsket krydder (tips: hvitløkspulver, paprikakrydder, grillkrydder eller salt og pepper). Skjær opp de andre ingrediensene og legg dette pent på en tallerken. Ha over de stekte kyllingbitene og ristede pinjekjerner. Lag for eksempel en hvitløksdressing som du serverer ved siden av. Bruk yoghurt naturell eller mager kesam naturell og bland sammen litt sitronsaft og knuste hvitløksfedd. Smak til med salt og pepper.

Kommentarer

kommentarer