Proteinpulver: myse versus kasein

Proteiner er et livsviktig makronæringsstoff som vi får fra kilder som for eksempel kjøtt, soya, egg og melk. Når man lager proteinpulver av melk fjerner man vanninnholdet i proteinkilden slik at man sitter igjen med en pulverform og det mest populære proteinpulveret består av melkeprotein.

Proteinpulver av melkeprotein er en meget god proteinkilde på grunn av et høyt innhold av essensielle aminosyrer og dets høye biologiske verdi. Derfor sier vi at melkeproteinene har høy kvalitet.

Fra naturens side er melkeprotein bygd opp av to type proteinkilder. 20 prosent av melkeprotein består av myse, mens 80 prosent av proteiner består av kasein. Dette gjør melkeprotein til en allsidig kilde da man får to type proteinkilder som har forskjellig nedbrytningshastighet, slik at de kan utfylle hverandre.

Som nevnt er hovedkomponenten i melk kaseinprotein. Kaseinprotein løser seg dårlig opp i væske og det tar derfor lengre tid å bryte det ned sammenlignet med myseprotein. Kaseinets langsomme opptak gjør at mange bruker dette proteinpulveret i forbindelse med kveldsmåltid. Dette vil mette godt i tillegg til at man har en stabil tilførsel av protein over tid og legger til rette for en mer effektiv restitusjonsfase. Kasein har gjerne en noe mer kremet konsistens enn myse.

Myseprotein (whey) er det flytende biproduktet som blir igjen ved osteproduksjon. Proteindrikker av myse har som regel en tynn konsistens som er lett å drikke og som er populært i forbindelse med trening. Det tas raskt opp og da gir du musklene umiddelbar tilgang til de viktigste byggesteinene. I løpet av årene har myseprotein som kosttilskudd blitt utviklet til å bli tatt opp raskere i kroppen og den biologiske verdien har økt ytterligere. Vi har i dag både det vi kaller mysekonsentrater, isolater og hydrolisert myse.

Mysekonsentrater har et høyere fett, laktose – og kolesterolinnhold enn isolater og hydrolisert myse. Den biologiske verdien er på 104 og proteinninnholdet kan variere fra 29-89 prosent i tørrvekt. Prisen på mysekonsentrater er rimeligere enn isolater og hydrolisert myse da det er billigere å produsere.

Isolater går igjennom enn ytterligere filtreringsprosess for å fjerne mer laktose og fett og proteininnholdet ligger vanligvis på 90 prosent pluss. I tillegg har myseisolat en biologisk verdi på hele 159 hvilket gjør den til en utmerket proteinkilde. Myseisolat har generell en høyere pris enn mysekonsentrat.

Hydrolisert myse er delvis brytt ned myseprotein som gjør det lettere for kroppen å ta opp og er utmerket å innta rett etter trening. Ulempen med hydrolisert myse er at det er svært kostbart. På grunn av dette så inngår de ofte i en proteinblanding.

Hos Proteinfabrikken finner du et stort utvalg av ulike proteinpulver med forskjellige smaker.

Kommentarer

kommentarer