Proteinpulver – bortkastede penger?

shutterstock_220171441

Det er stadig artikler og diskusjoner om proteinpulver og hvorvidt det er nødvendig eller ikke. «Proteinpulver er bortkastede penger» og «proteinpulver er farlig» er for eksempel overskrifter og sitater man kan lese i forum og i medier. På en annen side er det også mange som mener at «proteinpulver gjør deg sterkere» eller at «med proteinpulver så trenger man ikke vanlig mat».

Proteinpulver er verken farlig eller magisk. Proteinpulver er proteiner i pulverisert form ment til å være et kosttilskudd og proteinpulver er det mest populære kosttilskuddet for de som ønsker best mulig utbytte av sin trening. De siste årene har det stadig blitt mer fokus på proteiner og proteinrik mat. Noen mener dette skyldes den økende interessen av styrketrening og/eller fitnesskonkurranser, men proteiner er et nødvendig næringsstoff uansett om man trener eller ikke, og det er flere fordeler uavhengig av trening ved å spise proteinrikt. Proteiner har mange livsviktige oppgaver i kroppen som for eksempel å bygge, vedlikeholde og restituere muskelmasse, transportere stoffer rundt om i kroppen og å være signalstoffer for å nevne noe. I tillegg er proteiner med på å bidra til et stabilt blodsukker samt en bedre og mer langvarig metthetsfølelse.

Bruk av proteinpulver er praktisk

De fleste av oss har ikke noe problem med å dekke proteinbehovet gjennom et sunt og variert kosthold. Så hvorfor er det da noen som bruker proteinpulver? For det første så er det et lett tilgjengelig og praktisk produkt som man enkelt kan ha med seg når man er på Skjermbilde 2015-02-16 kl. 20.01.01farten, enten det er i forbindelse med jobb, skole eller trening. Alt man trenger er vann eller melk for å blande seg en shake, og dette er raskt og enkelt. For det andre så er det mange som ønsker å gå opp i vekt, men sliter med å få i seg nok energi til å få den ønskelige vektoppgangen. Da kan næring og energi i flytende form som for eksempel en proteinshake være et godt alternativ til å klare å ligge i en positiv energibalanse og også ha nok proteiner til å øke vekta i form av muskelmasse. På den andre siden så kan proteinshake også være et godt alternativ til de som ønsker å gå ned i vekt nettopp på grunn av at proteiner er med på å gi bedre metthetsfølelse og et stabilt blodsukker, slik at man totalt sett spiser mindre og ligger i negativ energibalanse. For det tredje så er proteinpulver et produkt av god holdbarhet slik at du derfor kan ha en proteinpulver stående hjemme hos deg selv over lengre tid uten at det går utover smak og kvalitet.

Proteinpulver er et tilskudd til kosten

Truls Raastad, idrettsprofessor ved NIH, forklarer i et foredrag at det ikke finnes god dokumentasjon på at man øker muskelmasse raskere om man legger proteintilskudd til et normalt, variert kosthold. Og energioverskudd er sannsynligvis viktigere enn proteinmengde når det gjelder å øke muskelmasse og å bygge styrke. Selvfølgelig er også styrketrening av avgjørende faktor for å få denne utviklingen! Samtidig påpeker idrettsprofessoren at animalske matvarer som for eksempel kjøtt, fisk, egg og melk og Skjermbilde 2015-02-17 kl. 13.16.20andre meieriprodukter består av proteiner av høy kvalitet (proteiner som inneholder alle de essensielle aminosyrene) og proteintilskudd av for eksempel melkeprotein (kasein og myse) som er det mest populære proteinpulveret i Norge, er av høy proteinkvalitet. Vi i Proteinfabrikken er enig og vi har også alltid påpekt at proteinpulver er det det er, nemlig et tilskudd og ikke en erstatning for mat. Salgssjef, Egil Berli-Johnsen i Proteinfabrikken forklarer at proteinpulver er av like god kvalitet som melk, men at det inneholder mindre fett og karbohydrater.

– Vi anbefaler ikke at proteinpulver skal erstatte mat, men for mange vil det være lettere å holde oversikt over proteininntaket i stedet for å selv komponere måltider, understreker Berli-Johnsen.

Det vi også sier er at proteinpulver kan være både enkelt, mer praktisk og også ofte billigere enn for eksempel X antall kilo med kjøtt eller meieriprodukter. Tross alt så er det jo enklere å ta med en proteinshake til trening enn 200 gram biff.

Her finner du til foredraget til Truls Raastad.

 

Kommentarer

kommentarer