Per Hofsli (51) debuterte i athletic fitness

Per har en bakgrunn fra ishockey og triathlon og våren 2016 gjorde han sin debut i athletic fitness.

Jeg har forstått at du ikke gjorde store endringer i kostholdet ditt da du bestemte deg for å konkurrere i athletic fitness. Kan du fortelle om din filosofi om trening og kosthold?

– Jeg har et godt utgangspunkt for å konkurrere fordi jeg er så «heldig» å ha en stabilt lav fettprosent som har ligget rundt syv prosent i mange år. I tillegg til dette har jeg godt treningsgrunnlag etter 37 år med ukentlig styrketrening, samtidig med mye og variert kondisjonstrening.

– Jeg kjenner er skeptisk til å utsette kroppen for store svingninger i vekt og aktivitetsnivå. Uten å ha noe vitenskapelig grunnlag for det føles det som om kroppen finner et balansenivå og forsøker å finne tilbake dit etter forskyvninger og belastninger. Utfordringen blir å flytte dette balansenivået dit man vil. Særlig for unge utøvere tror jeg prinsippet om at «litt tynnere, litt bedre» er skadelig.

Per4

– Utenfra sees vel fitnessmiljøet ganske sært ut på grunn av lengre perioder med harde dietter. Mot min første konkurranse i Sandefjord Open gikk jeg ned noen kilo. Inn mot Oslo Grand Prix spiste jeg stort sett som normalt, men spiste litt mindre de to siste dagene før og halv frokost samme dag. Jeg trente også for fullt til to dager før konkurransen, både løpetrening og styrketrening.

Hvordan ser treningsuken din ut?

– Jeg har aldri noe program annet enn det jeg har i hodet. Det er noen retningslinjer i forhold til hva jeg vil oppnå, og om jeg skal konkurrere eller drive annen aktivitet som jakt eller fridykking. Jeg er også litt utsatt med tanke på tilgang på fasiliteter og tid mens jeg er på jobb som flyver, men får stort sett til en økt hver dag. Jeg trener vanligvis dobbelt så mye kondisjon som styrketrening.

Hvordan synes du det var å konkurrere i athletic fitness?

– Det var gøy! Jeg bestemte meg for å bli med fordi jeg begynte å ro som rehabtrening for en dårlig hamstring, og chins og dips er øvelser som jeg har trent lenge. Poseringen var en ny greie, men jeg går inn i en boble, og ser ditto dritsur ut.

– Jeg kjenner at jeg kan konkurrere mange ganger så lenge jeg ikke må plage meg ned i vekt. Og så har jeg truffet masse nye kule mennesker!

Per3

Hva er planene videre for trening og eventuelt konkurranseplaner?

– Jeg kommer alltid til å trene! Klarer meg ikke uten. Har ikke noe voldsomt konkurranseinstinkt, men jeg skal være med i Fitness Five i Sandvika den 21.mai så jeg forsøker å vekke beina med knebøy igjen. Deretter blir jeg vel med på de fitnesskonkurransene som går til høsten. Jeg skal konkurrere triatlon også hvis beina blir bra.

Hvordan ser kostholdet ditt ut?

– Jeg har alltid vært litt «freak» på mat. Siden jeg fridykker og jakter mye har jeg ubegrenset tilgang på fisk, skalldyr og kjøtt av beste kvalitet. Vi dyrker også masse grønnsaker, bær og frukt selv. Jeg plukker 80 kilo blåbær hvert år!

– Jeg tar aldri noen kosttilskudd. Ingen vitaminer. Ingen mineraler. Ingen gel, proteinshaker eller styrkedrikker. Vi lager all mat fra bunnen av og unngår alle blandingsprodukter. Vi spiser aldri ferdigmat. De siste 10-15 årene har vi byttet ut mesteparten av karbohydratene til middager med ekstra grønnsaker.

– Jeg tror ikke at det finnes noe universalt kosthold som er optimalt for alle, det avhenger voldsomt av aktivitetsnivå, alder og hva man ønsker å oppnå.

Generelt har kostholdet mitt sett slik ut de siste 20 årene:
– Så mye grønnsaker som mulig
– Så mye fisk som mulig
– Mye magre melkeprodukter
– Mye frukt, bær, frø og kjerner
– Endel kjøtt
– Endel nøtter og korn
– Lite mettet fett
– Lite fete sauser og majones
– Så lite sukker som mulig
– Så lite snacks som mulig
– Ikke noe godteri
– Ikke noe øl
– Masse tørr sjampis

– Vi nyter alltid maten vi spiser. Det finnes så utrolig mye god sunn mat som smaker godt, som er gøy å lage og som beriker livet.

Har du noen tips til andre som konkurrerer i fitness når det kommer til trening, kosthold og innstilling til helse og kropp?

– Jeg vil ikke være moraliserende. Man må finne en livsstil som står i forhold til hva man ønsker å oppnå. Generelt synes jeg mange er veldig opptatt av kortsiktige løsninger og målsetninger. Livet er langt og deilig, for meg er hard trening, god mat og drikke, god helse og en kropp jeg trives med vesentlige elementer i det.

Copyright foto:
Treningsforum/Proteinfabrikken
Jørgen Orlin
Geir Wilsgård

Per Sandefjord