Paralysis by analysis

shutterstock_123446344

 

Er du av typen som overanalyserer alt når det kommer til trening og kosthold? Da er denne artikkelen for deg.

Hva er paralysis by analysis?

Paralysis by analysis betyr at man overanalyserer en situasjon og blir alt for opphengt i detaljer utover det som er fornuftig og dermed blir aldri en avgjørelse tatt.

Dette er spesielt vanlig når det kommer til trening og kosthold. Folk søker etter det perfekte trening og kostholdsopplegget og blir så opptatt av å finne hva som vil være perfekt eller optimalt at de hverken endrer kostholdet sitt eller begynner å trene.

Er det bedre å trene en muskel en eller flere ganger i uken?
Bør jeg trene flatbenk eller skråbenk?
Hvor mange sett bør jeg trene?
Bør jeg trene med få repetisjoner eller mange repetisjoner?
Skal jeg spise mye karbohydrater eller lite karbohydrater?
Er det bedre å spise 3 g protein per kg kroppsvekt enn 2 g protein per kg kroppsvekt? Skal jeg trene doggcrap eller strong lifts?

Listen er uendelig og jeg ser det daglig i min jobb. Hva kan årsaken til dette være?

Stor tilgang til informasjon

Internett gir oss mennesker en uendelig tilgang til mye informasjon og det er absolutt ikke noe i veien å lese og få mer kunnskap. Problemet er bare at når det kommer til trening og kosthold, så finnes det få universale svar som passer for absolutt alle. Det er derfor helt vanlig å finne artikler som motsier hverandre og dette kan være svært frustrerende for veldig mange da man blir sittende å gruble på hvilke råd man skal følge. Media gjør heller ikke situasjonen bedre der det daglig trykkes artikler som motsier hverandre. Den ene dagen er laks super sunt, mens neste dag kan forskere ha funnet ut at det ikke er så gunstig alikevel.

Det er ikke rart man blir forvirret når det sendes så mange forskjellige signaler. Her skal du få mitt tips til hva du bør gjøre.

Test ut ting selv

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt dette til folk som har hengt seg alt for mye opp i detaljer. Man kan lese seg grønn på teori og finne motsigende argumenter på det meste, men sitter du og grubler over dette hele tiden, så kommer du ingen vei. PRØV! Har du lest om et nytt treningsprogram som du synes høres interessant ut, så prøv det ut og se om det gir deg resultater. Det verste som kan skje er at du ikke responderer på det og kan konkludere med at treningsprogrammet ikke ga deg noen respons og dermed kan gå videre til noe annet. Jeg vil likevel påpeke at det er viktig at du minst prøver ut det nye treningsprogrammet eller metoden i 8-12 uker før du konkluderer med noe som helst. Alt for mange hopper fra det ene programmet til det andre fordi de er redde for at det de gjør nå ikke er det mest optimale.

Det samme gjelder når det kommer til kosthold. Det er ingen som kan gi deg et fasitsvar på hva som vil funke for deg, men ved å teste ut forskjellige kostholdstrategier så kan man fort finne ut hvilke kostholdmetoder som kan være nyttig for deg å følge videre fremover og hvilke som ikke funker.

Mitt andre tips er å føre loggbok. Dette kan være et nyttig verktøy for å finne ut hvilke metoder som gir deg effekt og hvilke som ikke gir deg noe effekt. Det er her fokuset ditt bør ligge når det kommer til analysering.

  • Plan
  • Handling
  • Loggføring
  • Analysering
  • Konklusjon

På den måten, så har du fått et ”svar” på om dette var nyttig for deg eller ikke.

Konklusjon

Knowledge is power, men enkelte ganger så kan det også hemme oss. Ikke vær fremmed for tanken til å prøve ut nye treningsmetoder eller kostholdstrategier, men test ut en og en ting av gangen og gi det nok tid slik at du kan se om du responderer på det eller ikke. Unngå å prøve flere ting på en gang og husk at har du først funnet noe som gir deg god respons, så fortsett med det til det ikke funker lenger.

”Never change a winning team”

Kommentarer

kommentarer