Oppdatering: 2 måneder til min første Athletic Fitness-konkurranse

Det er to måneder til Sandefjord Open som (forhåpentligvis) blir min første Athletic Fitness-konkurranse. Først skal jo formen være på plass og kroppen skal holdes frisk. 

Status
Etter 10 dager på jobbreise i utlandet der det var begrensede muligheter for å både følge dietten 100 prosent samt utføre de treningsøvelsene som står i programmet, så er jeg nå tilbake i Norge og jeg må innrømme at det er veldig deilig å styre alt selv når det gjelder trening og mat. Denne uka har jeg også fått et nytt treningsprogram hvor det er tydelig at intensiteten, kondisjonstreningen og arbeidskapasiteten nå skal skrus opp. Men de neste dagene må jeg ta det med ro fordi jeg har klart å fått det legen mente var mycoplasma-lungebetennelse. Det betyr at jeg ikke kan trene slik at jeg blir veldig andpusten og utmattet, pulsen må holdes nede for å ikke gjøre vondt verre. Jeg er på antibiotikakur og krysser fingrene for at jeg er tilbake til normal form om 1-2 uker.

Kosthold
Jeg begynte på diett i desember og har så langt gått ned cirka 6 kilo. Jeg har nå begynt å spise litt mindre karbohydrater og litt mindre fett, men føler meg fortsatt god og mett av måltidene i tillegg til at jeg sjeldent har sterk sultfølelse eller søtsug. Det blir nok verre når kalorinivået kuttes ytterligere. Jeg har også fortsatt en god variert meny hvor jeg kan sette sammen mine egne måltider. Matvarene er for eksempel kyllingfilet, egg, havregryn, frukt, bær, cottage cheese, nøtter, avokado, pesto, proteinshakes, ost, magert kjøttpålegg, speltlomper og karbonadedeig.

Form
Når det gjelder fysikken så har jeg fortsatt en god del fett som skal bort, og slik burde det jo også være når det er to måneder til konkurranse. Man skal jo ikke være i sceneform NÅ, men jeg merker at ting skjer og det er supermotiverende! Jeg har for eksempel mistet mer fett på mage- og hofteområdet, men jeg er ikke overrasket over dette siden disse områdende også er de stedene hvor det sitter mest fett på min kropp. Jeg har heller aldri vært noen «stor muskelbunt», men har skjønt og sett at poseringer er viktig for å få frem fysikken. Jeg arbeider mer og mer med poseringene og har blitt flinkere til å få ut lats, rygg og skuldre, samt lår i frontposering. Ellers når det gjelder poseringer så har jeg fortsatt mye å øve på, det er mange detaljer som skal på plass. Men øvelse gjør mester, så det er bare å terpe og øve!

Det er i alle fall ingen tvil om at jeg er blitt lettere, noe jeg merker godt på pullups og dips. Samtidig merker jeg også godt at baseøvelser som knebøy, markløft og benkpress ikke lenger er førstepri, og her har jeg styrkemessig mistet noen kilo. Jeg håper at ikke lungebetennelsen og den nødvendige nedprioriteringen av ro-trening disse dagene vil føre til at jeg mister mye kraft og utholdenhet i roingen. Tiden vil vise!

Uansett så er jeg som nevnt kjempemotivert til fortsettelsen!

FullSizeRender