Nye treningsutfordringer

Nå er det sommerferie fra skolen, og det er et par uker til jeg starter siste året på bachelor i sykepleie.

Her er en liten statusoppdatering:

Denne sommeren bruker jeg på å jobbe på akuttmottaket på et psykiatrisk sykehus. Det er en utrolig spennende jobb med (for meg) helt nye problemstillinger og følelser, og jeg er så heldig at jeg har mange hyggelige og faglig sterke kollegaer.

Når det kommer til treningen så har jeg de siste to månedene holdt meg til et treningsprogram med fire styrkeøkter i uken i form av en to-splitt.

Det vil si to økter for overkroppen og to økter for beina hver uke. Hovedfokuset i øktene har vært knebøy, benkpress og markløft, men med lettere vekter og et mye større treningsvolum i form av sett og repetisjoner enn det jeg har hatt før. Målet har vært å trene fire styrkeøkter i uken for helsen sin skyld, ikke å øke prestasjonen i form av muskelvekst eller styrke. Nå derimot kjenner jeg at jeg har overskudd til å trene litt tøffere, og har nytt treningsprogram med fire helkroppsøkter i uken der noen av øvelsene trenes litt tyngre.

To-splitten er nå byttet ut med fire dagers helkroppsprogram 🌟 #everydayisarmday

A post shared by Susanne Soydan (@susannesoydan) on

Hvis jeg fortsetter å føle meg så bra som jeg gjør nå så legger jeg kanskje inn en liten satsning mot å sette ny personlig rekord i ett eller annet løft, forhåpentligvis blir det benkpress eller knebøy, men militærpress og muscle ups er også øvelser som jeg vet at jeg kan få til bedre om jeg prioriterer det.

Jeg har i alle fall et mål om å klare Iron Maiden Challenge, helst innen nyttår. Det går ut på at man skal gjøre én repetisjon av pistol squat, pull ups og strikt press med en arm med en 24-kilos kettlebell. Den tilsvarende utfordringen for menn kalles for The Beast Tamer Challenge og de samme øvelsene utføres med en 48-kilos kettlebell.

I tillegg til styrketreningen har jeg hatt fokus på å komme meg ut, og hver uke går jeg turer i nærområdet. Det kan være kveldsturer der jeg går hjemmefra og ut i skogen, eller så kjører eller sykler jeg et lite stykke for å komme til utgangspunktet for turen. Dessuten sykler jeg til og fra jobb hver dag, og det blir rundt seks mil i uken.

Kostholdet har vært så som så de siste ukene, og her har jeg ingen annen unnskyldning enn at jeg har vært sløv og gitt etter for cravingsene. Jeg tror også at det har vært vanskelig for meg å finne en rytme og regelmessighet med tanke på at jeg jobber turnus, og ikke har regelmessige dager og uker.

Hello gainz 🦍 #häagendazs

A post shared by Susanne Soydan (@susannesoydan) on

Kommentarer

kommentarer