Nå endrer jeg treningen min

Jeg har hatt et mål om å perse i både markløft og knebøy før påske da jeg har kjent at maksstyrke har vært på plass på trening, og jeg ville forsøke å peake styrkeformen før påskeferien. 

Etter påskeferien vil jeg nemlig starte å jobbe mer med kondisjonstreningen igjen, og da nærmere bestemt løping. Jeg er jo en av de som bare MÅ ut å løpe når snøen smelter, plussgradene stiger og vårsola titter frem. Jeg har nok en naturlig periodisering av treningen min i løpet av året uten at jeg egentlig tenker så mye over det: Når våren og sommeren kommer så blir det litt lettere vekter på styrketreningen og litt flere repetisjoner i settene i kombinasjon med mer løping (både innendørs og utendørs), mens på høsten og vinteren så blir det gjerne tyngre vekter igjen og færre repetisjoner i kombinasjon med litt høyere energiinntak for å få optimale resultater av trening for maksstyrke.

For noen uker siden tok jeg 150 kg i markløft (+5 kg @57,5 kg) og jeg har hatt god form i denne øvelsen de siste ukene.

Jeg løftet 150 kg både 1 og 2 ganger i hjemmetreningsgymmet og hadde sinnsykt god fart, men fikk ikke rettet opp hofta helt i toppen på disse to løftene. Med andre ord; ikke et godkjent løft for meg. Den ene gangen mistet jeg balansen og falt bakover midt i løftet, mens den andre gangen så beveget gulvmattene på seg, noe som førte til at beina begynte å skli til siden før jeg hadde rettet ut hofta. MEN i går måtte jeg teste på nytt, og igjen var det god fart og ingen utfordringer med gulv eller balanse. Derimot hadde jeg glemt kalk denne gangen slik at grepet mitt var kraftig redusert (jeg pleier alltid å ha på kalk/flytende magnesium for å sikreet best mulig grep), og i toppen av løftet kjenner jeg at stangen er på vei ut av hånda. MEN denne gangen kom jeg meg opp og har utstrakt posisjon før stanga sklir igjen. For et par dager siden ble det spontantest av knebøy som endte på 102,5 kg (+2,5 kg @57,5 kg). Det er nok ingen hemmelighet at jeg er mest fornøyd med markløft-persen, siden det tross alt har vært et mål i nesten ett år, men knebøyen er også veldig gøy siden jeg faktisk ikke har trent spesifikk før de 2-3 siste ukene for å perse her.

 

Jeg kommer garantert til å fortsette med både knebøy og markløft fremover også, selv om målene nå ikke ligger på å trene grisetungt.

Det blir mer frontbøy og klassisk markløft som en variasjon, samt ettbensvarianter som pistol squat og ettbens strake markløft som eksempler. Så det blir så klart styrketrening fremover også naturligvis, med fokus på fullkroppsøkter og gjerne litt løpsrelaterte styrkeøvelser.

Kommentarer

kommentarer