Misunnelsesverdige magemusker

Magemuskler

Grunnen til at du ikke har sixpack

Det hadde vært noe det, tenker du nok… Det første du må gjøre da, er å spørre deg selv om det kun er magemuskler du er ute etter, eller om sannheten er at du vil ha en pen figur OG en misunnelsesverdig, veltrent mage.

Jeg ville sagt ja takk begge deler! Før vi begynner å planlegge treningen, la oss se litt nærmere på den aktuelle kroppsdelen. Midjen, eller området over hoftene omfatter både mage- og ryggmuskler som tilsammen tilsvarer 1/3 del av kroppen.

Har du noen gang trent denne kroppsdelen 1/3 del av treningstiden? Og når du trener magemusklene, trener du dem på samme måte som de andre musklene, med vekter eller ekstra belastning og færre repetisjoner? Nå skjønner du kanskje hvorfor jeg sier at mesteparten av artiklene du har lest om trening av magemusklene bare er vås og at de kun prøver å selge deg en ”fin tanke”? De holder rett og slett ikke mål i virkeligheten.

Oppskriften

Nå som den myten er oppklart, la oss se nærmere på treningsbiten; core-trening eller mage-rygg trening eller hva du liker å kalle det. Det første du kan gjøre, er å begynne å trene mage/rygg 2 ganger i uken. Gjør øvelser i alle bevegelsesretningene slik at du aktiverer alle de ulike musklene, både de dype, de skrå og rette magemusklene, samt de dype ryggmusklene og de litt større og mer overfladiske.

Hva alle musklene heter er uvesentlig, poenget er at du får trent dette store området som er kroppens sentrum, i alle dens bevegelsesretninger og legge til ekstra motstand, som for eksempel med manualer eller vektskiver slik at treningen blir mest mulig effektiv og hensiktsmessig. Etter hvert kan du legge til mer motstand samt øke antallet repetisjoner på noen øvelser slik at du får hjertet til å jobbe litt ekstra og dermed øke fettforbrenningen. Og vips har du et kanonbra opplegg for sommerens mest misunnelsesverdige magemusker!

Under finner du et basisprogram som også viser deg de riktige bevegelsene slik at du får maks effekt av treningen. Bruk det utstyret du har for hånden, enten hjemme eller der du trener og lær deg å bruke ekstra vekter/mer motstand når du gjør øvelsene. Husk at både mage- og ryggmusklene bør trenes som hvilken som helst annen muskel i kroppen!

Skjermbilde 2013-05-23 kl. 17.31.18Her er noen øvelser for litt mer viderekomne:

Skjermbilde 2013-05-23 kl. 17.30.46Tren mage!

Kommentarer

kommentarer