Mine topp 10 favorittmatvarer

Det varierer litt hva slags matvarer som ligger på min topp 10 liste over hva jeg spiser mest av.

Akkurat nå ser det slik ut (tilfeldig rekkefølge):
1) Grovt brød
Når jeg er på jobb spiser jeg to måltider sammen med pasientene der det ofte blir brødmat. Da velger jeg det groveste brødet, og det gir meg karbohydrat, noe protein, fiber og vitaminer og mineraler. Og så smaker det godt!

2) Ost
Av samme grunn som med grovt brød så spiser jeg mye ost fordi det er et pålegg som smaker godt og gir meg protein, fett, vitaminer og mineraler. Favoritten er brødskive med ost, skinke og skivede rødbeter.

3) Karbonadedeig
Jeg prøver å holde inntaket av rødt kjøtt til under 400 gram i uken. Da spiser jeg for eksempel mindre karbonadedeig av gangen og supplerer heller med kikerter eller bønner for å øke proteininnholdet i akkurat det måltidet hvis jeg trenger det.

4) Proteinpulver
Det er lettvint for meg å drikke en shake hvis jeg ser at jeg ikke får i meg ønsket mengde protein gjennom dagens måltider. Jeg synes at proteinshake metter mindre enn tilsvarende mengde protein fra en annen matvare, og det passer bra for meg fordi jeg blir fort veldig mett.

5) Banan
Jeg spiser en eller to bananer så og si hver eneste dag gjennom hele året. Det smaker godt og er en veldig enkel og tilgjengelig kilde til karbohydrat, fiber og vitaminer og mineraler.

6) Egg
Det går ned noen egg hver dag, enten i form av bananpannekaker eller som pålegg.

7) Pære
En god og søt frukt!

8) Havregryn
Havregryn er fortsatt en klassiker, og jeg spiser det oftest som bananpannekaker eller bare sammen med melk og bær.

9) Laks
Laks er virkelig noe av det beste jeg vet, og i det siste har jeg brukt fiskekrydder på ovnsbakt laks. Jeg kunne spist haugevis av laks hver eneste dag!

10) Ris
Ris havner på denne listen fordi det er lettvint og passer til det meste. Jeg bytter på å spise jasminris, fullkornsris og naturris.

 

Kommentarer

kommentarer