Mine tanker om ferietrening

Det er mye snakk om, og tips til, trening på ferie for tiden. Det er ikke så rart, med tanke på at veldig mange akkurat har tatt sommerferie. Her er mine tanker rundt trening på ferie.

For min egen del så er trening noe jeg synes er så morsomt at jeg gjerne trener når jeg er på ferie. Aller helst finner jeg meg et treningssenter, og så trener jeg sånn som jeg gjør hjemme. Men jeg kan fint trene færre treningsøkter også, hvis jeg for eksempel skal på utflukter eller reise og se severdigheter, som tar hele dagen. Hvis du også er som meg, og liker å trene på ferie, så er det lurt å søke opp eller spørre etter lokale gym fremfor å nøye seg med treningsrommet på hotellet. En CrossFit-box er også et godt valg, for der har du tilgang på masse bra utstyr. De fleste treningssentre har drop-in, en- eller to-ukers medlemskap, som er perfekt når man er på ferie.

Hvis du ikke trener så mye til vanlig så synes jeg ikke at du skal føle et press om å trene når du er på ferie.

Det er ikke akkurat den uken du er bortreist som er avgjørende for om du kommer i form eller har en god helse. Så dropp å ta med den treningsstrikken som ikke blir brukt til noe annet enn å gi deg dårlig samvittighet hver gang du åpner kofferten. Det du heller kan gjøre er å trene en skikkelig tøff helkroppsøkt, med et stort treningsvolum og til failure i flere øvelser. På den måten får kroppen masse stimuli og trenger ekstra lang til tid restitusjon, og da gjør det ikke noe at du ligger på stranden de neste dagene. Hvis du ikke er vant til å trene så bør du være litt forsiktig med pre-ferie-økten så du ikke ender opp med tidenes treningsverk den påfølgende uken. Har du ambisjoner om å mosjonere på ferien kan du ta med et par gode joggesko så du kan gå turer, løpe eller eventuelt trene på et treningssenter hvis du får lyst til det. Dessuten er det ikke uvanlig at man går mange flere skritt enn vanlig på ferie, og svømming og strandleker er også fin aktivitet.

For noen er faktisk ferien en perfekt tid for å innarbeide gode, nye livsstilsvaner.

Du kan for eksempel dra på treningsreiser der du får masse inspirasjon og hjelp til å finne en treningsform som passer for deg. Eller så kan du få satt opp et treningsprogram som du følger mens du er på ferie. Hvis du ferierer hjemme er det en ypperlig mulighet til å bli kjent på det lokale treningssenteret ditt fordi det er roligere enn vanlig.

Det du må huske på er at det summen av det du gjør over en lang periode, i løpet av hele året, som har noe å si for om du når målene dine og har en god helse. En uke med mindre trening, mer hvile og mat gjør bare godt hvis du trener og spiser bra resten av året.

God sommer!

Flex friday ☀️

A post shared by Susanne Soydan 🧘🏻‍♀️ (@susannesoydan) on

 

Kommentarer

kommentarer