Mealprep og dagsmeny

Du kan spare mye tid, og kanskje også penger, ved å forberede måltidene dine på forhånd. Her er noen tips til hvordan du kan lage mat for flere dager av gangen.

Dette er et eksempel på hvordan du kan lage og forberede mat for fire dager hvis du spiser et kjøtt- eller fiskemåltid til lunsj og middag:
– Kok opp fire porsjoner ris
– Stek fire porsjoner kjøtt, for eksempel hjemmelagede hamburgere av karbonadedeig
– Kok opp fire porsjoner med poteter eller pasta
– Stek fire porsjoner fisk eller kylling

Som frokost og mellommåltid eller kveldsmåltid liker jeg å spise noe som går fort å tilberede, som for eksempel cottage cheese med frukt, bær og nøtter, knekkebrød eller brød med makrell i tomat eller egg. Jeg kan også lage en porsjon med banankake med blåbær, som jeg fordeler på to dager. Da lager jeg altså måltider med protein og karbohydrat til lunsj og middag for fire dager av gangen, og eventuelt banankake for to dager av gangen.

Som tilbehør kan jeg lage wokgrønnsaker i kokosmelk med currypaste, og da lager jeg for fire dager av gangen. Eller så steker jeg ovnsbakte grønnsaker eller bønneblandinger, eventuelt kan jeg kutte opp grønnsaker og har en blandet salat i en boks i kjøleskapet. Det er også greit å ha sauser eller annet tilbehør tilgjengelig, så du kan variere smaken på maten litt fra dag til dag.

Forslag på en dagsmeny:
Frokost – havregryn, melk, banan og en proteinshake ved siden av
Lunsj – laksefilet, ris, avokado, lett salat
Mellommåltid – knekkebrød med egg og kaviar
Middag – kyllingfilet og pasta blandet med pesto og kremost

Kommentarer

kommentarer