Marius Rygg (22): – Planen er å konkurrere

Marius Rygg er bare 22 år gammel, men har allikevel markert seg som en kunnskapsrik og kunnskapssøkende aktør i treningsbransjen. Han er utdannet personlig trener og kostholdsveileder, og har bygget på utdannelsen med flere e-læringskurs. Til daglig bor han i Oslo hvor han jobber som personlig trener og online coach.

I forhold til egen trening har Marius en bakgrunn fra friidrett. 22-åringen er sterk, og har blant annet løftet 250 kilo i markløft på 80 kilo kroppsvekt og gjort chins med 60 kilo i beltet på 82 kilo kroppsvekt. Men han har enda til gode å debutere i styrkeløft og fitness.

Fortell litt om deg selv?
– Eg er nok egentlig ein ganske tenkande, analyserande type. Samtidig opplever eg meg sjølv som relativt smilande og utadvendt. Eg trives aller best når eg får holde meg til dei faste vanene i kvardagen, med jobb og mi eigne trening som hovedfokus. Jobben som PT valgte eg fordi eg opplevde eit behov for å bruke interessene og egenskapene mine på ein meiningsfull måte. Det å hjelpe mennesker på veien mot litt bedre livskvalitet, enten gjennom bedre prestasjon, bedre helse, eller bare trivsel, oppleves ekstremt givande.

Hvordan trener du for tiden?
– For tida trener eg primært for muskelvekst. I tillegg jobber eg med å vedlikeholde, og forhåpentligvis utvikle, ferdighetane mine i konkurranseløfta (knebøy, benkpress og markløft). Eg trener etter eit firedagers fullkroppsprogram, med totalt sju økter per veke.

Nå for tiden er Marius på diett for å konkurrere i styrkeløft og classic bodybuilding i løpet av våren.

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Bruker du noen kosttilskudd?
– Nå er kostholdet mitt prega av eit relativt stort matvolum i form av store mengder frukt og grønt, rett og slett for å holde meg mett. Eg spiser tre måltid per dag, og prøver å holde ein relativt stabil måltidsfrekvens. Når det gjelder matvarevalg er eg ganske fleksibel dag til dag, då eg ikkje har ein fast matplan, men heller teller kalorier. Bruk av kosttilskudd holder eg til et minimum fordi eg heller tar sikte på å ha eit tilstrekkelig næringsrikt kosthold. Eg tar kreatin daglig. I tillegg bruker eg til tider litt fiskeolje og vitamin D.

 

Hva er målet ditt med treningen?
– Planen er å stille i både styrkeløft og classic bodybuilding i løpet av våren, noke som neppe kan seiast å vere optimalt med tanke på å skulle prestere optimalt på begge fronter samtidig, men eg ser på det som ei spennande og kul utfordring! På lang sikt ser eg for meg at hovedfokuset vil ligge på styrkeløft, men eg ser ikkje bort frå at eg tar turen tilbake på fitness-scena om vårens konkurranser blir en positiv opplevelse.

Hva er det som motiverer deg?
Til daglig legger eg lite vekt på motivasjon. Eg ser på motivasjon meir som ein startgnist og noke som kan hjelpe deg å ta ei beslutning for å komme i gang. Dei aller fleste opplever at følelsen av motivasjon varierer fra dag til dag, noke som kan vere fortvilande. Så ein vil uansett vere avhengig av en viss dose disiplin for å etablere varig endring. Per i dag har eg komt til et stadium der eg trener og spiser av rein vane, og kvardagen oppleves rett og slett bedre med trening enn uten.

Hva er dine tips til gode treningsrutiner?
– Om du sliter med å komme i gang – du skulle ha begynt i går. Ikkje vent på ein spesiell dato eller ein spesiell hending. Slik ytre motivasjon er kortliva. Velg ei treningsform du liker fordi trivsel er heilt avgjerande for bærekraft. Regelmessig aktivitet bedrer både fysisk og psykisk helse, og vil lede til bedre livskvalitet. Det kjem noken dager til å kjennes som eit ork, men det er verdt det.

– Tren godt, sov godt, det gjer godt!

Du kan følge Marius på Instagram – @mariusrygg

View this post on Instagram

#KeepItSimpleStupid Sjå for deg at du står på vinmonopolet, med en heil vegg av vin foran deg. Du har null peiling på vin, anna enn at det finnes litt rød og litt kvit, og er bare forvirra. Litt sånn må det føles for folk flest å scrolle gjennom en treningsbasert feed på instagram. # Sjølvsagt ender du opp med å ta vinen med den mest fancy etiketten. Det viser seg at dette er vinens svar på beinpress i maskina for assisterte pullups. Den smaker flytande søppel, og du får litt avsmak. # Er du litt fersk på gymmet, så er ikkje nødvendigvis instagram riktig plass å søke #inspo. Utvalget er enormt, du veit ikkje heilt ka du skal sjå etter, og du aner ikkje ken du kan stole på. # Et hot tips: gå for TheBigSix- en knebøyøvelse (for eksempel knebøy, utfall eller beinpress), en hofteekstensjon (markløftvariant, hipthrust eller rygghev), et horisontalt og vertikalt press (typisk benkpress og (som vist her) skulderpress) , og et horisontalt og vertikalt trekk (nedtrekk og roing). That’s it. Desse seks grunnbevegelsane vil både kunne gi deg fin styrkeprogresjon og en solid dose muskelmasse, i tillegg til at mange opplever dei som givende å mestre. # Kjør øvelsane et par ganger i veka, og legg gradvis til litt meir vekt. Et tips heilt uten glitter og fancy innpakning. Men det funker. #BackToBasics #CoachMarius Foto: @anettemarieantonsen

A post shared by Marius Rygg (@mariusrygg) on

 

Kommentarer

kommentarer